FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN EFEKTIVITAS TUTORIAL TATAP MUKA PROGRAM PENDIDIKAN DASAR DI UPBJJ-UT BANDA ACEH

Malta Malta

Abstract


Face-to-face tutorial is a type of student services provided by Universitas Terbuka at each regional center. Factors which influence the effectiveness of face-to-face tutorial at Banda Aceh regional center were discussed. The research method was descriptive-corelational. There were 66 tutors as respondents filled the questionnaire. Data collection was carried out from April until June 2010. In analyzing the data, correlation test of Rank Spearman was used. The results showed that (1) the effectiveness of face-to-face tutorial was at medium level; (2) factors which influence the effectiveness of face-to-face tutorial were the infrastructure, the contribution of regional center and the quantity of face-to-face tutorial


Keywords


effectiveness, face-to-face tutorial.

Full Text:

PDF

References


Arifin. (2009). Efektivitas usaha anggota koperasi yang peduli lingkungan. Diambil tanggal 25 Juni 2009, dari http://www.smecda.com.

Danfur. (2009). Definisi efektivitas. Diambil tanggal 25 Juni 2009, dari http://dansite.wordpress.com/.

Darmayanti, T. (2002). Kemauan belajar mahasiswa pendidikan jarak jauh: Studi kasus di Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Tinggi Jarak Jauh 3(2).

Kadarko, W. (1992). Belajar mandiri dalam konteks pendidikan jarak jauh: Suatu usaha untuk mencari pola pendekatan belajar yang efektif dalam menempuh studi di Universitas Terbuka. Jurnal Pascasarjana IKIP Jakarta.

Kristina., N N., et.al. (2006). Mengembangkan program pelatihan. Diambil tanggal 1 Oktober 2009, dari http://simkesugm06. wordpress.com/.

Pusat Bahasa. (1997). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka. Jakarta.

Siegel, S. (1992). Statistik nonparametrik: Untuk ilmu-ilmu sosial. Jakarta: PT. Gramedia Utama.

Singarimbun, M. & Sofyan, E. (1989). Metode penelitian survei. Jakarta: LP3ES.

Sukiniarti. (2006). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar pada mahasiswa di pendidikan jarak jauh. Jurnal Pendidikan, 7(1), 12-18.

Wardani, IGAK. (2000). Program tutorial dalam sistem pendidikan tinggi terbuka dan jarak jauh. Jurnal Pendidikan Tinggi Jarak Jauh, 1(2), 41-52.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.