EVALUASI PENYELENGGARAAN PRAKTIKUM MANDIRI PROGRAM STUDI AGRIBISNIS UNIVERSITAS TERBUKA

Adhi Susilo, Nurul Huda, Anak Agung Sastrawan Putra, Ludivica Endang Setijorini

Abstract


Study program S1 Agriculture Extension and Communication (S1 Agribusiness) in Universitas Terbuka (UT) has been opened since 2004.Starting from 2012.2, Agribusiness Studies Program established practicum guide as a guidance for students that do their practicums indepedently. Thisstudy aims to get students' perceptions of self practicum management regardingthe implementation o independent practicum guidanceand analyzethe constraintsthat existin the fieldexperienced bythe students. The survey was conducted on students who took practicum t during 2013.1 to 2014.2 regisration period. A survey was performed by a questionnaire. The questionnaire asks three aspects of practicumimplementation which arepracticum guidance aspect, material aspect and  of practical support services aspect. Students' perceptions regardingpractical implementation arepositive, although there are a tendencies of students have difficulties understanding the practical guidelines. They feel the guideline as not systematic and lacking details.. The language used in the guideline regarded by most non-extension students as difficult to understand. Students expect thepractical guide to be more detailed and clear. They said that it would be easier if at any part of the report is written in great detail of what should they fill, there should be an explanation of how the repot will be rated.Although in generalstudents have positive perceptions, there were some studentshad dificulties in accessing practicalguidance, obtainingmaterialsand tools, and havingqualified and competent instructor. Anotherconstraint felt by most ofthe studentsis the marks sometimes received out of schedule.

Mulai masa registrasi 2012.2 Program Studi Agribisnis Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Terbuka (FMIPA-UT) menerapkan pelaksanaan praktikum mandiri dan memberlakukan Panduan Pelaksanaan PraktikumMandiri yang dirancang sebagai panduan bagi peserta praktikum untuk melaksanakan praktikum secara mandiri. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan datapersepsi mahasiswa terhadap pedoman dan pelaksanaan praktikum mandiri, serta kendala-kendala di lapangan yang dialami oleh mahasiswa.Survei dilakukan terhadap mahasiswa yang mengambil praktikum pada masa registrasi 2013.1 sampai dengan 2014.2 dengan meminta mereka mengisi kuesioner. Kuesioner menanyakan tiga aspek dari pelaksanaan praktikum yaitu aspek pedoman praktikum, aspek materi praktikum dan aspek layanan penunjang praktikum. Persepsi mahasiswa terhadap pelaksanaan praktikum cukup positif, meskipun ada kecenderungan mahasiswa mengalami kesulitan memahami pedoman praktikum. Mereka merasakan panduan praktikum kurang sistematis dan detail. Bahasa yang digunakan dalam panduan oleh sebagian mahasiswa non penyuluh dianggap sulit dipahami. Mahasiswa mengharapkan panduan praktikum dibuat lebih detail dan jelas. Mereka mengatakan akan lebih mudah jika pada setiap bagian laporan dituliskan secara detail hal-hal yang harus mereka masukkan, jika perlu diberikan kisi-kisi penilaian laporan. Meskipun secara umum persepsi mahasiswa terhadap praktikum positif, namun masih ada sebagian mahasiswa yang mengalami kendala dalam hal mengakses panduan praktikum, memperoleh bahan dan alat praktikum serta tidak mudah mendapatkan instruktur yang kompeten. Kendala lain yang dirasakan sebagian besar mahasiswa adalah nilai praktikum yang tidak diterima sesuai jadwal.



Keywords


pedoman praktikum, persepsi mahasiswa, practicum guidance, praktikum mandiri, self-management practicum, student’s perception.

Full Text:

PDF

References


Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

FMIPA UT. (2011). Buku petunjuk teknis penyelenggaraan praktikum program studi agribisnis S1. FMIPA Universitas Terbuka. Jakarta.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2010). Applying educational research: how to read, do, and use research to solve problems of practice. Boston: Pearson.

Sund, R. B., & Trowbridge, L. W. (1973). Teaching science by inquiry in the secondary school. Columbus, Ohio: Merrill.

Universitas Terbuka. (2014). Katalog Universitas Terbuka. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.