Main Article Content

  • Misbahudin Misbahudin
    Open University Graduate Program

Abstract

Theaim of the study aims is to determine: (1) the influence of Learning Motivation Against the result of Science learning; (2) the influence of Parent Guidance on Learning Outcomes; (3) The influence of Parents' Learning Motivation and Guidance simultaneously to the Science Learning Outcomes.The research method used in this study was correlational research. This research was conducted from February 2017 until June 2017. The population is all students of the SDN Dewi Sartika, Cipanas District, Cianjur Regency. The purposive sampling method was used in this study. that is class V SDN Dewi Sartika which need 95 people. Based on the significance level of 5% it was found that: 1) there is a significant correlation between learning motivation and the learning outcome of sience learning because it obtained that  r count > r table that is 2,786 > 1,660 (ρ = 0,05); 2) there is significant correlation between parent guidance with the result of the sciece learning because the result of r count > rtabel that is 4,603 > 3,09 (ρ = 0,05; 3) there is significant correlation between learning motivation and parental guidance together with the learning outcome of science learning with the value of Fcount> from F table that is 45,680 > 3,09. It is concluded that the students who have high motivation to learn and frequent guidance from thei parents will have high learning outcomes.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPA; (2) pengaruh Bimbingan Orang Tua terhadap Hasil Belajar Belajar; (3) pengaruh Motivasi Belajar dan Bimbingan Orang Tua secara bersama-sama terhadap Hasil Belajar IPA.Metode yang digunakan dalam penelitian ini penelitian korelasional. Penelitian ini dilaksanakan mulai bulan Pebruari 2017 sampai dengan bulan Juni  2017. Populasi adalah seluruh siswa SDN Dewi Sartika Kecamatan Cipanas Kabupaten Cianjur. Sampelyang digunakan adalah purposive sampling yaitu kelas V SDN Dewi Sartika yang berjumlah 95 orang. Berdasarkan taraf signifikansi 5% diperoleh: 1) ada hubungan yang signifikan antara motivasi belajar dengan hasil belajar IPA karena diperoleh rhitung>rtabel yaitu 2,786 > 1,660 (ρ= 0,05); 2) ada hubungan yang signifikan antara bimbingan orang tua dengan hasil belajar IPA karena diperoleh rhitung > rtabel yaitu 4,603 > 3,09 (ρ= 0,05); 3) ada hubungan yang signifikan antara motivasi belajar dan bimbingan orang tua secara bersama-sama dengan hasil belajar IPA dengan nilai Fhitung > dari F tabel yaitu 45,680 > 3,09. Kesimpulannya adalah bahwa siswa yang mempunyai motivasi belajar dan bimbingan orang tua yang tinggi mempunyai hasil belajar yang tinggi.

Keywords

bimbingan orang tua, hasil belajar IPA, learning motivation, motivasi belajar, parental guidance, science learning outcomes

References

Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ismaya, B. (2015). Bimbingan dan Konseling Studi, Karir, dan Keluarga. Bandung: PT. Refika Aditama.

Nevid J.S. (2013). Psychology: Concepts and Applications. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning; 2013.

Sumiati & Asra. (2008). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Susanto, A. (2014). Teori Belajar Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Article Sidebar

Published Feb 2, 2018
How to Cite
MISBAHUDIN, Misbahudin. PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN BIMBINGAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA KELAS V SDN DEWI SARTIKA KECAMATAN CIPANAS KABUPATEN CIANJUR. Jurnal Pendidikan, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 16-24, feb. 2018. ISSN 2443-3586. Available at: <http://jurnal.ut.ac.id/index.php/JP/article/view/588>. Date accessed: 23 may 2018.
Section
Articles