Main Article Content

  • Nurmala Dewi
    Universitas Terbuka

Abstract

The aim of the research is to determine the effect of story mapping on improving learning outcomes of reading and writing at junior high school students. This research was categorized into a quasi-experiment in order to measure the significant effect between two treatments - the students who were taught by story mapping and those who were not. This experimental research design is done to compare the post-test both of classes, the t-test for reading and writing t-test > t-table. The results of this study indicated the nul hypothesis of this study was rejected. There is a better and significant effects on the reading and writing learning outcomes of the learners in the experimental class that applies story mapping techniques than learning outcomes of the learners in the control class which non using the story mapping technique. It is concluded that the students’ achievement in the experimental class which used story mapping was better than students’ learning achievement in the control class without story mapping.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh story mapping terhadap peningkatan hasil belajar membaca dan menulis peserta didik SMP, dengan desain penelitian yang termasuk kedalam penelitian semu (quasi experiment). Untuk mengukur apakah ada pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar peserta didik antara kelas yang diajarkan dengan teknik story mapping dan kelas yang tidak diajarkan dengan teknik tersebut. Data penelitian dianalisis menggunakan pengujian N-gain (Normalized Gain), dan uji hipotesis menggunakan uji t (t-test). Hasil N-gain yang diperoleh menunjukkan bahwa perlakuan yang diberikan pada kelas eksperimen dengan teknik story mapping efektif dalam meningkatkan hasil belajar membaca dan menulis dengan ukuran efek (effect size) pada klasifikasi yang tinggi. Sementara hasil t-test yang diperoleh terhadap hasil belajar membaca dan menulis adalah t-hitung > t-tabel. Sesuai dengan hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini yang berarti H0 ditolak, hal ini mengindikasikan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar membaca dan hasil belajar menulis peserta didik pada kelas eksperimen yang diterapkan teknik story mapping, yang lebih baik dari pada hasil belajar peserta didik di kelas kontrol tanpa menggunakan teknik tersebut.

Keywords

membaca, menulis, reading, story mapping, writing

References

Anderson, M. (1997). Text type in English 2. Australia: Macmillan.

Becker, Lee A. (2000). Effect Size (ES). Diambil 05 Agustus 2018 dari situs World Wide Web: http://web.uccs.edu/lbecker/Psy590/es.htm.

Burke, Mark D., Fore C., Boulineau, & Tori. (2004). Use of Story Mapping to Increase the Story Grammar Text Comprehension of Elementary Students with Learning Disabilities (27) 105-121.

D. Burnes. & G. Page (Eds). (1985). Insights and Strategies for Teaching Reading. Sidney:Harcourt Brace Jovanovich Group.

De Porter & Hernacki. (2001). Quantum Learning (Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan). Bandung: Kaifa.

Harmer, J. (2008). The Practice of English Language Teaching, Fourth Edition. Cambridge, UK: Pearson Longman. Diambil 05 maret 2017, dari situs World Wide Web:https://www.google.com/search?q=writting&ie=utf8&oe= utf8&client= firefoxb#q=Harmer,+J.+(2008).+The+Practice+of+English+Language+Teaching,+Fourth+Edition.+Cambridge,+UK+:+Pearson+Longman.

Hutchinson, E. (2005). Narrative Writing. United States of America: Saddleback Educational Publishing.

Idol, L & Croll, J.Valerie. (1987). Story-Mapping Training as a Means of Improving Reading Comprehension. Sage Publications, Inc collaborating with JSTOR. Diambil 15 maret 2017, dari situs World Wide Web: http://citeseerx.ist.psu.edu/ viewdoc/download?doi=10.1.1.943.6253&rep=rep1&type=pdf.

Larkin, Martha & William, N. Bender. (2009). Reading Strategies for Elementary Students with Learning Difficulties: Strategies for RTI. USA: Corwin Press.

Latan, Hengky. (2014). Aplikasi Analisis Data Statistik Untuk Ilmu Sosial Sains dengan IBM SPSS. Bandung: Alfabeta.

Muhson. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Permainan Bahasa untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Madrasah Tsanawiyah. Desertasi: Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia. Diambil 28 November 2017, dari situs World Wide Web: http://repository.upi.edu/7259/3/D_PK_0800843_Chapter1.pdf.

Mulyati, Yetty., dkk. (2009). Materi Pokok Keterampilan Berbahasa Indonesia di SD. Modul 1-9:322h.Cet.7. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mendiola, Rafael. (2011). Reading Strategy: Story Map. Miami Dade College.

Nana, Sudjana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Richards, Jack C. & Renaldy, A. (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. New York: Cambridge University Press.

Yani, Yuliani. (2013). Penggunaan Story Mapping dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta didik Sekolah Dasar. UPI.

Yunus, M., Santosa, Puji., Prakoso Teguh., Cahyani, Isa. (2015). Keterampilan Menulis; Cet.7;Ed.1. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Article Sidebar

Published Sep 23, 2018
How to Cite
DEWI, Nurmala. PENGARUH STORY MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR MEMBACA DAN MENULIS DALAM BAHASA INGGRIS PESERTA DIDIK SMP. Jurnal Pendidikan, [S.l.], v. 19, n. 2, p. 103-115, sep. 2018. ISSN 2443-3586. Available at: <http://jurnal.ut.ac.id/index.php/JP/article/view/706>. Date accessed: 17 dec. 2018.
Section
Articles