Comparison of IPAS Learning Media Features In Popular Online Learning Applications
Keywords: Educational Technology, IPAS, Learning apps, Learning Media
Abstract
This study aims to compare the features of IPAS (Natural and Social Sciences) learning media on several popular online learning applications used in Indonesia. The methods used were literature studies and content analysis of three applications, namely Ruangguru, Rumah Pendidikan and Kipin School. Data was collected through direct observation of the display, media type, interactivity, and IPAS materials available on each platform. The results of the analysis show that each application has its own advantages, such as the animated video feature in Ruangguru, free access and national curriculum materials at the Education House, as well as offline formats and interactive quizzes at Kipin School. The conclusion of the study is that no one app is superior, however users can choose according to their needs and technical conditions. The purpose of this research is to provide a reference for teachers, students, and application developers in selecting or developing effective IPAS learning media
References
Amin, M., & Sari, R. (2021). Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(3), 90-105.
Azmi, Z., Idrus, S., & Hasan, Z. (2020). Pemanfaatan Media Komik Pendidikan Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 7(2), 113-120.
Dewi, A., & Rahmawati, S. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(2), 88-100.
Fitria, A., & Sari, M. (2021). Pembelajaran Interaktif Menggunakan Media Digital. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(1), 34-50.
Hasan, M., & Rahman, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 123-135.
Kurniawan, A., & Setiawan, B. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 67-80.
Lestari, R., & Prabowo, H. (2021). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 99-110.
Ningsih, S., & Sumiati, R. (2021). Media Visual Interaktif Dalam Pembelajaran IPAS. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 45-60.
Pertiwi, A. L., Sumarno, & Nuryanti, D. (2021). Peran Aplikasi Pembelajaran Dalam Menyusun Kurikulum Nasional Di Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(2), 90-101.
Putri, N. A., & Hadi, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi IPAS Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(2), 45-56.
Rachmat, F., & Aminah, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Kuis Interaktif Dalam Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(1), 25-34.
Rohman, F., & Iskandar, S. (2020). Pengaruh Interaktivitas Dalam Pembelajaran Online Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(3), 155-162.
Sari, D., & Hidayati, N. (2021). Penggunaan Aplikasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 10(2), 78-89.
Sari, N., & Hadi, S. (2021). Pembelajaran IPAS Dengan Media Digital. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 45-70.
Wijayanto, H., & Putri, E. (2020). Penyediaan Aplikasi Pembelajaran Offline Untuk Siswa Di Daerah Dengan Akses Internet Terbatas. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 72-80.
Wulandari, D., & Prabowo, S. (2021). Pembelajaran Daring Dan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(4), 150-165.
Yulianti, R., & Sari, P. (2021). Pembelajaran Daring dan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(2), 45-60.
Copyright (c) 2025 Dika Arief Sugiyatna, Memet Casmat, Suryo Prabowo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.