PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBASIS APLIKASI TRACKER UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA
Keywords: Aplikasi Tracker, Model Pembelajaran, Pemahaman Konsep Fisika
Abstract
The purpose of this study is expected to produce a learning model that is more in line with the needs of the Physics learning process. The type of research that will be used in this research is Research and Development. The model development process follows the Borg and Gall development model which consists of ten stages, namely research and data collection, planning, development of initial product drafts, initial field trials, revisions test results, main product field tests, product revisions, wide-scale field trials/feasibility tests, final product revisions, and finally the dissemination and implementation stages. Based on the results of the survey and student test scores, there was an increase in conceptual understanding of the free fall motion material using the PBL learning model based on the Tracker application. So it can be concluded that the PBL learning model based on the Tracker Application is able to improve understanding of Physics concepts in the free fall motion material.
References
Afifah, R. (2019). Analisis Profil Proses Kognitif Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 170. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i2.1738
Auliya, A. (2021). Pengembangan Instrumen Evaluasi Berbasis Wordwall Untuk Mata Pelajaran Ipa Smp Kelas Vii (Doctoral dissertation, UIN FAS BENGKULU).
Azhar. (2011). Karakteristik Fisika dan Realita Pendidikan Fisika Nasional. In Tabularasa (Vol. 8, Issue 2, p. 174). http://digilib.unimed.ac.id/221/1/TABULARASA VOL 8 NO 2 DES 2011Azhar.pdf
Djamaludin, A. (2019). Belajar Dan Pembelajaran (A. Syaddad (ed.)). CV KAFFAH LEARNING CENTER.
Elci, T. N., Bare, Y., & Mago, O. Y. T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Android Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Sistem Ekskresi Di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan MIPA, 11(2), 54-62.
Febrita, I., & Harni, H. (2020). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1425-1436.
Feriyanti, N., Hidayat, S., & Asmawati, L. (2019). Pengembangan e-modul matematika untuk siswa SD. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 6(1).
Gilang, A., F., Zuliana, E., Henry, D., Bintoro, S., Artikel, I. (2018). PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MELALUI REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION BERBANTU ALAT PERAGA BONGPAS. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya
Hanna, D., Sutarto, S., & Harijanto, A. (2017). Model pembelajaran tema konsep disertai media gambar pada pembelajaran fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1), 23-29.
Harefa, D. (2021). Monograf Penggunaan Model Pembelajaran Meaningful Instructional design dalam pembelajaran fisika. Insan Cendekia Mandiri.
Hidayat, R. K., Sahidu, H., & Gunada, I. W. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegritas dengan Karakter untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 285–291. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.462
Khaidir, A., Valianto, B., & Nugraha, T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Atletik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan. Jurnal Pedagogik Olahraga, 7(2), 6-16.
Khumaidi, A., & Sucahyo, I. (2018). Pengembangan mobile pocket book fisika sebagai media pembelajaran berbasis android pada materi momentum dan impuls. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2).
Munandar, A., Maryani, E., Rohmat, D., & Ruhimat, M. (2020). Praktek Kuliah Lapangan/Kuliah Kerja Lapangan di Perguruan Tinggi (Survey Pendapat di UNJ dan UPI). PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 32(1), 13-29.
Nikat, R. F., Loupatty, M., & Zahroh, S. H. (2021). Kajian Pendekatan Multirepresentasi dalam Konteks Pembelajaran Fisika. JURNAL Pendidikan dan Ilmu Fisika, 1(2), 45-53.
Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., ... & Iskandar, A. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Parasamya, C. E., Wahyuni, A., & Hamid, A. (2017). Upaya peningkatan hasil belajar fisika siswa melalui penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL). Jurnal ilmiah mahasiswa pendidikan fisika, 2(1), 42-49.
Pianda, D. (2018). Kinerja guru: kompetensi guru, motivasi kerja dan kepemimpinan kepala sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099-2104.
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.
Rizqi, M., Yulianawati, D., & Nurjali. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. In Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS) (Vol. 3, Issue 2). JPFS. https://doi.org/10.52188/jpfs.v3i2.80
Sani, R. A. (2022). Inovasi pembelajaran. Bumi Aksara.
Sari, C. E., Arafah, K., & Yani, A. (2020). Identifikasi Sikap Ilmiah Dalam Melakukan Praktikum Fisika Pada Peserta Didik Sman 12 Makassar. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 16(1), 27.
Seruni, R., Munawaroh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan modul elektronik (e-module) biokimia pada materi metabolisme lipid menggunakan Flip PDF Professional. Jurnal Tadris Kimiya, 4(1), 48-56.
Suarjani, N. W. (2019). Student Centre Learning (Scl) Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 40-46.
Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Deepublish.
Sukmadinata, Nana S. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya
Wiranata, R. A., & Sujana, I. W. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Pemecahan Masalah Kontekstual Materi Masalah Sosial Kelas IV SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 30-38.
Yohanes, S., Toda, G., Yuliana, M., Tati, M., Bhoga, Y. C., & Astro, R. B. (2020). PENENTUAN PERCEPATAN GRAVITASI MENGGUNAKAN KONSEP GERAK JATUH BEBAS (Vol. 4, Issue 1).
Copyright (c) 2022 Marina Chandramidi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.