PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING BERBANTUAN LEARNING MANAGEMENT SYSTEM UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA
Keywords: Keterampilan Berpikir Kritis, Model Pembelajaran, Problem Solving
Abstract
This study aims to produce a problem solving learning model with LMS in developing students' critical thinking skills on buffer solution material and knowing how to implement it. The research method used is Research & Development (R&D) which refers to the Thiagarajan model with the stages of define, design, and develop. The trial results show that the LMS-assisted problem solving learning model on the buffer solution, make conditions student-centered becomes interactive and fun, improves students' understanding and memory of the buffer solution concept, gives students the freedom to ask questions or express opinions. Based on the research results, it can be concluded that the development of LMS-assisted problem solving learning models can develop students' critical thinking skills on the buffer solution material.
References
Ariandari, W. P. (2015). Mengintegrasikan higher order thinking dalam pembelajaran creative problem solving. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY (pp. 489-496).
Arifin M, dkk. (2000). Strategi Belajar Mengajar Kimia. Bandung:FMIPA Universitas Pendidikan Indonesia.
Atsani, K.L.G.M.Z. (2020). Transformasi Media Pembelajaran pada masa pandemic Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam.
Cecep, H., Widyastuti, A., Subakti, H., Hasibuan, F. A., Sartika, S. H., Ardiana, D. P. Y., ... & Simarmata, J. (2021). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Cikka, H. (2020). Konsep-konsep esensial dari teori dan model perencanaan dalam pembangunan pendidikan. Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2).
Budiman, J. (2019). Perkembangan peserta didik. Pustaka Rumah Aloy.
Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35-44.
Indriyani, F., Nurcahyono, N. A., & Agustiani, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Langkah Ideal Problem Solving. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 56-67.
Ismail, A., & Amalia, I. F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Pada Mata Kuliah Fisika Umum. Jurnal Petik, 7(2), 87-92.
Jamaliyah, R. (2022). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS MODEL TREFFINGER DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI BARISAN DAN DERET ARITMETIKA (Doctoral dissertation, UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA).
Liliasari, (2001). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis untuk Mempersiapkan Calon Guru IPA Memasuki Era Globalisasi. Seminar Nasional Pengembangan Pendidikan MIPA di Era Globalisasi.
Lipman. (2003). Thinking in Education. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Mareta, A., Sa'dijah, C., & Chandra, T. D. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Matriks. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1238-1248.
Martoredjo, N. T. (2020). Pandemi covid-19: Ancaman atau tantangan bagi sektor pendidikan. Jurnal Binus, 7(1), 1-15.
Mukhlisa, N. (2021). Miskonsepsi pada peserta didik. SPEED Journal: Journal of Special Education, 4(2), 66-76.
Musriandi, R. (2017). Hubungan Antara Self-Concept Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 1(2), 150-160.
Rahmat, P. S. (2021). Perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.
Ramadhani, D. A., & Hakim, D. L. (2021). Kemampuan Problem-Solving Matematis Siswa SMA dalam Menyelesaikan Permasalahan Materi Fungsi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(5), 1113-1122.
Rizki, S., & Linuhung, N. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Kontekstual dan ICT. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 5(2), 137-144.
Rozan, dkk. (2020). Pengaruh Pembelajaran dengan Google Classroom Diintegrasikan Video Interaktif terhadap Keterampilan Berpikir Krtis dan Bertanggung Jawab. Diakses di https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-boga/article/view/37469
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Bandung: PT. Raja Grafindo Persada.
Sadiqin, I. K., Santoso, U. T., & Sholahuddin, A. (2017). Pemahaman konsep IPA siswa SMP melalui pembelajaran problem solving pada topik perubahan benda-benda di sekitar kita. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 52-62.
Sembiring, L.J, (2020). BNPB Tetapkan Masa Darurat Bencana Virus Corona hingga 29 Mei. Diakses di https://www.cnbcindonesia.com/news/20200317124119-4-145464/bnpbtetapkan-masa-darurat-bencana-virus-corona-hingga-29-mei.
Sulastri, S., & Pertiwi, F. N. (2020). Problem based learning model through constextual approach related with science problem solving ability of junior high school students. INSECTA: Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 1(1), 50-58.
Syarif, M. (2016). Pembelajaran dengan Pendekatan Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematika Siswa SMA. Pasundan Journal of Mathematics Education. Diakses di https://www.journal.unpas.ac.id/index.php/pjme/article/view/2723
Thiagarajan, S. Semmel, D.s & Semmel, M.L. (1974). Instructional Develpoment for Training Teacher of Exceptional Children. Minnesota: Indiana University.
Walker, G.H, (1998). Critical Thinking. Tersedia di http://www.utr.edu/administration/walkerteachingresourcecenter/facultydevelopment/critucalthinking. 1 Januari 2018.
Yuliati, Y., & Lestari, I. (2019). Penerapan model Creative Problem Solving untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1).
Copyright (c) 2022 Titiek Puji Rahayu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.