E-BOOK SEBAGAI INOVASI DALAM PEMENUHAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN BERBASIS TEKNOLOGI DI ERA DIGITAL PASCA PANDEMI COVID-19
Keywords: E-Book, Inovasi Pendidikan, Sarana dan Prasarana
Abstract
This article discusses an innovation of facilities and infrastructure to support the quality of education in Indonesia. Difficulties in the distribution and outreach of facilities and infrastructure such as textbooks to schools that are far from the center of government are also an obstacle. This causes the problem of uneven distribution of education in Indonesia. For this reason, innovation is needed so that students access the information they should get easily and affordable throughout the archipelago. The purpose of writing this article is to explain the effect of using technology media, namely electronic books or ebooks for schools. This research is a literature study. This article discusses the use of electronic books or ebooks as supporting educational facilities and infrastructure after the Covid-19 pandemic.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.
Al-Jarf, R. (2021). Collaborative Mobile eBook Reading for Struggling EFL College Readers. Online Submission, 11(6), 32-42.
Almunawaroh, N. F. (2020). The Effectiveness of Using an E-book in ELT: worldwide cases. TLEMC (Teaching and Learning English in Multicultural Contexts), 4(2), 68-74.
Amarulloh, A., Surahman, E., & Meylani, V. (2019). Refleksi peserta didik terhadap pembelajaran berbasis digital. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1).
Anwas, O. M. (2016). Model buku teks pelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 17-32.
Asmuni, A. (2020). Problematika pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19 dan solusi pemecahannya. Jurnal paedagogy, 7(4), 281-288.
Chou, I. C. (2016). Reading for the purpose of responding to literature: EFL students’ perceptions of e-books. Computer Assisted Language Learning, 29(1), 1-20.
Daroin, A. D., & Andriani, D. N. (2021). Pembelajaran Ekonomi Generasi Z Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(1), 86-96.
Dikta, P. G. A. (2020). Pembelajaran Berorientasi Tri Hita Karana Sebagai Upaya Penguatan Kualitas Pendidikan Dasar Pada Abad Ke-21. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 126-136.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.
Firdaus, F., Sulfasyah, S., & Nur, H. (2018). Diskriminasi Pendidikan Masyarakat Terpencil. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 6(1), 33-43.
Fitriyani, A. V. (2020). Bahan Ajar E-Book Interaktif Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga Berbasis Kontekstual. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 514-525.
Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., ... & Warella, S. Y. (2020). Belajar mandiri: Pembelajaran daring di tengah pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis.
Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan teknologi informasi dalam menciptakan model inovasi pembelajaran (e-learning). Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(1), 117-140.
Herlina, H., Zulnuraini, Z., Gagaramusu, Y., Risma, I., Harmila, H., & Dwienengtyas, A. (2023). E-MODUL TEMATIK UNTUK PEMBELAJARAN DARING SEKOLAH DASAR PASCA PANDEMI COVID-19. JURNAL PENDIDIKAN GLASSER, 7(1), 1-10.
Huda, I. A. (2020). Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) terhadap kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 121-125.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi perencanaan pendidikan dalam meningkatkan karakter bangsa melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281-300.
Isnantyo, F. D., Sumarni, S., & Siswanto, B. (2019). Pendampingan Pengembangan Bahan Ajar Melalui Digital Book Pada Guru-Guru Smk Teknik Bangunan. SENADIMAS.
Khikmawati, D. K., Alfian, R., Nugroho, A. A., Susilo, A., Rusnoto, R., & Cholifah, N. (2021). Pemanfaatan E-book untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kudus. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 74-82.
Lestari, R. T., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book interaktif. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 71-76.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.
Lowdermilk, D. L., Cashion, M. C., Perry, S. E., Alden, K. R., & Olshansky, E. (2019). Maternity and Women's Health Care E-Book. Elsevier Health Sciences.
Martha, Z. D., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book berbasis Mobile learning. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 109-114.
Martoredjo, N. T. (2020). Pandemi covid-19: Ancaman atau tantangan bagi sektor pendidikan. Jurnal Binus, 7(1), 1-15.
Mishra, G. H. S. (2017, September). Books to e-books: Changing Media of Information. In 17th international Conference on Innovations in Library Services, Technology and Resources-Current Trends in Libraries Globally (pp. 363-367).
Mulholland, E., & Bates, J. (2014). Use and perceptions of e-books by academic staff in further education. The Journal of Academic Librarianship, 40(5), 492-499.
Munti, N. Y. S., & Syaifuddin, D. A. (2020). Analisa dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dalam bidang pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1975-1805.
Nadhifah, Q. (2022). E-book dalam Sistem Pendidikan 4.0 di Indonesia pada Tingkat Pendidikan Tinggi Era Covid-19. Jurnal TIK, 9.
Nasser Al-Suqri, M. (2014). Perceived usefulness, perceived ease-of-use and faculty acceptance of electronic books: An empirical investigation of Sultan Qaboos University, Oman. Library Review, 63(4/5), 276-294.
Novitasari, L. (2020). E-BOOK SEBAGAI LITERASI DIGITAL (Studi Media Aplikasi iMartapura Terhadap Minat Baca Masyarakat Kabupaten Banjar) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).
Nurasiah, I., Rachmawati, N., Supena, A., & Yufiarti, Y. (2022). Literatur Riview: Model Pembelajaran Brain Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3991-4003.
Okojie, V., Orim, F., Oluwatoyin, O., & Tella, A. (2020). Opportunities and Challenges of E-Book Readers and Mobile Devices in Libraries: Experiences From Nigeria. Handbook of Research on Digital Devices for Inclusivity and Engagement in Libraries, 208-230.
Pawero, A. M. D. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan Dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 16-32.
Pierard, C., Svihla, V. L., Clement, S. K., & Fazio, B. S. (2019). Undesirable Difficulties: Investigating Barriers to Students' Learning with Ebooks in a Semester-length Course. College & Research Libraries (forthcoming).
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613-3625.
RAHADIPUTRA, R. (2023). PENGGUNAAN BAHAN AJAR GEOGRAFI BERBASIS E-BOOK DALAM PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL SISWA (Studi di Kelas XI IPS SMA Negeri 6 Tasikmalaya Pada Sub Materi Potensi dan Sebaran Sumberdaya Alam) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Roesnita, I., & Zainab, A. N. (2013). The pattern of e-book use amongst undergraduates an Malaysia: A case of to know is to use. arXiv preprint arXiv:1301.5400.
Sari, T., Yasin, A. F., & Walid, M. (2022). Urgensi Pendidikan Keluarga Dsala Pengembangan Budaya Gemar Membaca Siswa. Khazanah Intelektual, 6(1), 1335-1354.
Sackstein, S., Spark, L., & Jenkins, A. (2015). Are e-books effective tools for learning? Reading speed and comprehension: iPad® i vs. paper. South African Journal of Education, 35(4).
Setiawan, D. (2018). Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study (E-Journal), 4(1), 62-72.
Suryani, E., & Khoiriyah, I. S. A. (2018). Pemanfaatan E-book sebagai Sumber Belajar Mandiri bagi Siswa SMA/SMK/MA. International Journal of Community Service Learning, 2(3), 177-184.
Wahyuni, L., & Rahayu, Y. S. (2021). Pengembangan E-book Berbasis Project Based Learning (PjBL) untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan kelas XII SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 314-325.
Walangitan, M. R., Wollah, M., Rundengan, M., & Lumatauw, L. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA E-BOOK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MAHASISWA JURUSAN ADMINISTRASI BISNIS POLITEKNIK NEGERI MANADO. MANAJEMEN ADMINISTRASI BISNIS DAN PEMASARAN, 4(2 AGUSTUS), 13-24.
Wu, I. L., & Chen, J. L. (2014). Knowledge management driven firm performance: the roles of business process capabilities and organizational learning. Journal of Knowledge Management, 18(6), 1141-1164.
Yosada, K. R. (2017). Pendidikan di beranda terdepan negara perbatasan Entikong. In Prosiding Seminar Nasional: Penguatan Hubungan antara Pengembangan Keterampilan, Pendidikan, dan Ketenagakerjaan Generasi Muda (pp. 192-201).
Yunita, R. A., & Hamdi, H. (2019). Analisis Kemandirian Belajar Siswa sebagai Dasar Pengembangan Buku Elektronik (e-book) Fisika Terintegrasi Edupark. Jurnal penelitian pembelajaran fisika, 5(2).
Copyright (c) 2022 Raihani Afifah, Petra Kristi Mulyani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.