PENERAPAN MODEL INKUIRI MENGGUNAKAN MEDIA BAHAN ALAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEL VOLTA
Keywords: Media Bahan Alam, Model Inkuiri, Sel Volta
Abstract
This study aims to determine the improvement of student learning outcomes of class XII sciene semester 2 totaling 32 students by applying the Inquiry model to the voltaic cell material. The research method used is Classroom Action Research which consists of four stages, namely planning, action, observation, and reflection. This classroom action research was conducted in two cycles, the first cycle on the Cell Potential sub-concept, while the second cycle on the Voltaic Cell sub-concept. Data collection techniques were carried out by tests, observation sheets, and student response questionnaires to the learning process. The data analysis technique was qualitatively based on descriptive analysis of the results of the average calculation of the cognitive test results. Before the application of the inquiry model, the students' cognitive average value was 52.81 and after the application of the learning model with the inquiry model it became 67.41 with 44.00% classical completeness in the first cycle, then increased to 81,00 with 81,25% classical completeness in the second cycle. Most of the students' attitudes were positive towards learning with the Inquiry model and students were also more active in the learning process.
References
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, dan konteksual. Prenada Media.
Ariani, M., Hamid, A. & Leny L. (2015). Meningkatkan Ketrampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Koloid dengan Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 11 Banjarmasin. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (Quantum). 6 (1)
Arianti, A. (2019). Peranan Guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.
Ariyana, Y., Pudjiastuti A., Bestary R. & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Asni, Wildan & Hadisaputra S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Materi Pokok Hidrokarbon Pada Kelas XI MIPA SMAN 1 Woha Tahun Ajaran. Chemistry Education Practice. jurnalfkip.unram.ac.id. 3(1)
Berahim, T. S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kimia Melalui Model Pembelajaran Inquiry Based Learning (IBL) Pada Kelas X TEI SMK Negeri 5 Gorontalo Tahun Pelajaran 2019/2020. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1207-1214.
Fajariani, T.E. & Ismono (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Pada Materi Pokok Larutan Penyangga Untuk Melatih Ketrampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Plemahan Kediri. Unesa Journal of Chemistry Education. 2 (2): 108-113
Febyanti A.D., Sidauruk S. dan Fatah A.H. (2020). Kesulitan Siswa Kelas XII MIA SMA Negeri di Kota Palangka Raya Tahun Ajaran 2018/2019 Dalam Memahami Konsep Sel Elektrolisis Yang Ditelusuri Menggunakan Instrumen Two Tier Multiple Choice. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang. 11 (1)
Fenica, I., Muderawan I W. & Widiartini P. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia. 1 (1).
Hanim, N., Abdulah & Khairil. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Praktikum Pada Materi Sistem Ekskresi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal EduBio Tropika. 3 (1): 1-50
Husain, A., Nurjanah, A. S., Priyadi, D., Ghofur, M. A., & Mulyanti, S. (2023, January). REVIEW LITERATUR: ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI IKATAN KIMIA. In Prosiding Seminar Nasional Orientasi Pendidik dan Peneliti Sains Indonesia (Vol. 1, pp. 32-52).
Muadzin, A. M. A. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171-186.
Mutia, A., Hadinugrahaningsih T. & Budi S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Pendekatan Berbasis Kontekstual (CBA) terhadap Literasi Kimia Peserta Didik Kelas XI MIPA SMA Negeri Jakarta pada Materi Hidrolisis Garam. Program Studi Pendidikan Kimia. Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Universitas Negeri Jakarta. 10 (1)
Nazariah, M., Kartono & Sabri T. (2018) Pengaruh Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Untan Pontianak. Khatulistiwa. 7 (3)
Nurdyansyah & Fahyuni E.F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo : Nizamia Learning Center.
Nurhadi, M., Surachmi S. & Utami N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Operasi Hitungan Materi Operasi Hitungan Bilangan Cacah Di Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Multidisiplin. 2 (1) :44-60
Rositawati, H. (2015). Pengunaan Model Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization) Dilengkapi dengan Media Kartu Soal untuk Meningkatkan Interaksi Sosial dan Prestasi Belajar Pada Materi Hukum Dasar dan Konsep Mol Kelas X SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 4 (4):8-16
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Sariati, N. K., Suardana I.N. & Wiratini N. M. (2020) Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP). 4 (1)
Setiani, D., Hanifah & Muchlis E.E. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR). Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS). 1 (2)
Setiawan, N. C. E., Dasna, I. W., & Muchson, M. (2020). Pengembangan Digital Flipbook untuk Menfasilitasi Kebutuhan Belajar Multiple Representation pada Materi Sel Volta. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 8(2), 107-115.
Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya. Bandung
Yuberti. (2013). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Anugrah Utama Raharja (AURA). Lampung.
Copyright (c) 2022 Maya Mutiasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.