The Influence of Social Media Users on Purchasing Decisions on UKM in Pontianak

Authors

  • Rahmat Alfikri
  • Dwiyadi Surya Wardana

DOI:

https://doi.org/10.33830/tjeb.v2i1.1482

Keywords:

Marketing, Social Media, Purchasing Decisions

Abstract

There are 57% of the 100 instragram social media users who are used as respondents, with the method of retrieving Accidental Simple Random Sampling, the data obtained is processed using Structural Equation Modeling (SEM) through the IBM Amos v26 program. The purpose of this study is to analyze the extent to which social media users influence purchase decisions. Findings. It is derived from the marketing dimension that Online Communities, Interaction, and Sharing of Content have no positive effect on Social Media, but Accessibility and Credibility have a positive effect on Social Media. Social Media has an influence on Purchasing Decisions, and social media cannot be said to be an intervening variable that affects the relationship between independent variables and dependent variables into indirect and un observable and measurable relationships.

References

Adnan, A., Ridwan, R., & Fildzah, F. (2016). Pengaruh Ukuran Bank, Dana Pihak Ketiga, Capital Adequacy Ratio, dan Loan To Deposit Ratio Terhadap Penyaluran Kredit Pada Perusahaan Perbankan yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2015. Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis, 3(2), 49–64. https://doi.org/10.24815/jdab.v3i2.5386

Arianti, D., Andini, R., & Arifati, R. (2016). Pengaruh BOPO, NIM, NPL dan CAR Terhadap Jumlah Penyaluran Kredit Pada Perusahaan Perbankan Yang Go Publik di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2010 -2014. Journal of Accounting, 2(2).

Darmawi, H. (2014). Manajemen Perbankan. PT. Bumi Aksara.

Fahmi, R. Z., Sjahruddin, H., Astuti, N. P., & Syakhrun, M. (2016). Pengaruh Kecukupan Modal dan Penyaluran Kredit Terhadap Profitabilitas Perbankan. Xix, 27–43. https://doi.org/10.31227/osf.io/pcr95

Febrianto, D. F., & Muid, D. (2013). Analisis Pengaruh Dana Pihak Ketiga, LDR, NPL, CAR, ROA, dan BOPO Terhadap Jumlah Penyaluran Kredit (Studi pada Bank Umum yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2009-2012). Diponegoro Journal of Accounting, 2(4), 259–269.

Febrina, R., Dwiatmanto, D., & NP, M. (2016). Analisis Tingkat Kesehatan Bank Umum Berdasarkan Risk Profile, Good Corporate Governance, Earning, Dan Capital (Studi pada Bank Umum yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2013-2015). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 37(1), 196–205.

Helfert, E. A. (2001). Analisis Laporan Keuangan. Erlangga.

Malahayati, C. P., & Sukmawati, K. (2015). Pengaruh BOPO, ROA, CAR, NPL, dan Jumlah SBI Terhadap Penyaluran Kredit Perbankan (Studi Kasus Pada Bank Danamon Tbk Periode 2009-2013). Prosiding PESAT, 6(ISSN: 1858-2559), 95–101.

Martin, L., Saryadi, S., & Wijayanto, A. (2014). Pengaruh Capital Adequacy Ratio (CAR), Loan To Deposit Ratio (LDR), Non Performing Loan (NPL), Return on Asset (ROA), Net Interest Margin (NIM), dan Biaya Operasional Pendapatan Operasional (BOPO) Terhadap Pemberian Kredit (Studi Kasus Pada PD. BPR BKK Pa. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, 3(2), 234–245.

Noorani, A., Seno, A., & Saryadi, S. (2014). Pengaruh Capital Adequacy Ratio (Car), Loan To Deposit Ratio (Ldr), Operating Expences To Operating Income Ratio (Bopo) Dan Non-Performing Loan (Npl) Terhadap Penyaluran Kredit (Studi Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Perio. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 3(2), 206–215.

Nugraheni, P. P., & Meiranto, W. (2013). Pengaruh Faktor Internal Bank Dan Sertifikat Bank Indonesia Terhadap Penyaluran Kredit Perbankan Di Indonesia. 2(4), 528–538.

Otoritas Jasa Keuangan. (2013). Statistik Perbankan Indonesia 2013. OJK.

Otoritas Jasa Perbankan. (2014). Statistik Perbankan Indonesia 2014. OJK.

Otoritas Jasa Perbankan. (2018). Statistik Perbankan Indonesia 2018. OJK.

Pratiwi, S., & Hindasah, L. (2014). Pengaruh Dana Pihak Ketiga, Capital Adequacy Ratio, Return Nn Asset, Net Interest Margin Dan Non Performing Loan Terhadap Penyaluran Kredit Bank Umum Di Indonesia. Jurnal Manajemen Bisnis Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 5(2), 192–208.

Putri, Y. M. W., & Akmalia, A. (2016). Pengaruh CAR, NPL, ROA dan LDR Terhadap Penyaluran Kredit Pada Perbankan (Studi Pada Perusahaan Perbankan yang Listed di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2015). Jurnal Balance Evolution, XIII(2), 82–93.

Rai, I., & Purnawati, N. (2017). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Kredit pada Bank Umum Swasta Nasional (Busn) Devisa. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(11), 5941–5969.

Santoso, R., & Dewi, R. P. (2017). The Effect of Capital Adequacy Ratio (CAR), Non Performing Loan (NPL), and Loan to Deposit Ratio (LDR) on Total of Lending Loans in PT. Bank Mandiri (Persero) Tbk Periode 2011-2015. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 13(3), 38–45.

Yuliana, A. (2014). Pengaruh LDR, CAR, ROA, dan NPL terhadap Penyaluran Kredit pada Bank Umum di Indonesia Periode 2008- 2013. Jurnal Dinamika Manjemen, 2(3), 169–186.

Downloads

Published

2021-03-29

How to Cite

Alfikri, R. ., & Wardana, D. S. . (2021). The Influence of Social Media Users on Purchasing Decisions on UKM in Pontianak. Terbuka Journal of Economics and Business, 2(1), 59–69. https://doi.org/10.33830/tjeb.v2i1.1482

Issue

Section

Articles