PERSEPSI MAHASISWA UNIVERSITAS TERBUKA BOGOR TERHADAP TREN TUWEB SEBAGAI LAYANAN BELAJAR DARING
Keywords: Persepsi, Tuweb, Belajar Daring
Abstract
This study aims to analyze the perception of UPBJJ-UT Bogor students towards the implementation of webinar tutorial learning (tuweb) as a substitute for face-to-face tutorial services (TTM) during the Covid-19 pandemic. The sample in this study was selected by random sampling technique and involved 400 student respondents. Research data were collected using an electronic questionnaire and analyzed using descriptive statistical analysis to describe students' perceptions of readiness and implementation during tuweb learning. The results showed that students had a good perception of the implementation of tuweb, including accessibility, device ownership, ability to use technology, ease of obtaining materials, ease of learning materials, interactivity, learning independence, and satisfaction with tutor abilities.
References
Ahmed, S., Shehata, M., & Hassanien, M. (2020). Emerging Faculty Needs for Enhancing. MedEdPublish, 9(1), 1-5.
Atikah, R., Prihatin, R. T., Hernayati, H., Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 7(1), 7-18.
Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas Dan Kompetensi Dosen Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Ekonomi dan Bisnis (EK&BI), 2(2), 231-240.
Fauziah, N. (2021). Pemanfaatan Akses Aplikasi Belajar pada Proses Pembelajaran di Indonesia di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan, 2(1), 56-63.
Gunawan, Y. I. P., & Amaludin, A. (2021). Pemanfaatan teknologi pembelajaran dalam jaringan di masa pandemi covid-19. Madaniyah, 11(2), 133-150.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70.
Katalog Sistem Penyelenggaraan. (2020). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Maulana, H. A., & Hamidi, M. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring pada mata kuliah praktik di pendidikan vokasi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 224-231.
Nugraha, D. G. A. P., Astawa, I. W. P., & Ardana, I. M. (2019). Pengaruh model pembelajaran blended learning terhadap pemahaman konsep dan kelancaran prosedur matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 75-86.
Nurjanah, E., Rusmana, A., & Yanto, A. (2017). Hubungan literasi digital dengan kualitas penggunaan e-resources. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 3(2), 117-140.
Kemendikbud, D. G. (2016). Petunjuk Teknis Program Peningkatan Guru Pembelajar Moda dalam Jaringan (Daring). Jakarta.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 99-110.
Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizizz dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16-26.
Napitupulu, R. M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Kepuasan Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 23-33.
Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran jarak jauh di tengah pandemi virus corona covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 4(2), 30-36.
Verawardina, U., Asnur, L., Lubis, A. L., & Hendriyani, Y, dkk. (2020). Reviewing Online Learning Facing the Covid-19 Outbreak. Journal of Talent Development and Excellence, 12(3), 385-392.
Wulandari, I. G. A. A., & Agustika, G. N. S. (2020). Dramatik Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Persepsi Mahasiswa PGSD Undiksha). Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 515-526.
Copyright (c) 2022 Sukma Wahyu Wijayanti, Stefani Nawati Ekoresti, Enang Rusyana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.