Analisis Peran Agen Perubahan dalam mengatasi Anak berkasus Seksualitas melalui Penguatan Pembiasaan Karakter
Abstract
The purpose of this study is to analyze the role of change agents in dealing with children with sexuality cases through character habituation. Change agents include educational agents and social agents. This study uses a literature approach or literature review, which contains articles relevant to agents of change, juvenile delinquency, and character habituation, which were obtained from various journals accredited by Sinta 6-2. The results of this study found that agents of change (1) educational institutions, (2) teachers, (3) families, (4) environment, (5) media play a role in changing children's character. The conclusion of this study shows that agents of change play a very large role in the character of children, especially in schools. Through habituation of character both at school and in the social environment, it is able to achieve character changes for children, especially in the case of child sexuality
References
Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga
Laksmiwati, A. (1999). Perubahan Perilaku Seks. Remaja. Yogyakarta
Widyastuti, E. S. A. (2009). Personal dan Sosial yang Mempengaruhi Sikap Remaja terhadap Hubungan Seks Pranikah. Jawa Tengah. PKBI
Notoadmojo S. (2007). Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Soetjiningsih. (2011). Personal Abortion. Medical Journal New Jersey
Sarwono, S.W. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Raja Grafindo
Erik Yohanis S. Pakey. (2016). Pendidikan Seksualitas Remaja dalam Keluarga di Desa Katana Kecamatan Tobelo Timur Kabupaten Halmahera Utara. Jurnal Holistik, Tahun IX No. 17A
Susanti, Iis dan Handoyo, Pambudi. (2015). Perilaku Menyimpang dikalangan Remaja pada Masyarakat Karangmojo Plandaan Jombang. Paradigma. Volume 03 (02)
Wasisto Raharjo Jati, (2013), Pengantar Kajian Globalisasi Analisa Teori dan Dampaknya di Dunia Ketiga, Mitra Wacana Media, Jakarta, hlm. 27
Tilaar. (2009). Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta, Rineka Cipta
Fathuk Mu’in. (2016). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik dan Praktik. Ar-Ruz Media.
Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2008). Undertaking a Literature Review: a step-By-Step Approach. British Journal of Nursing, 17 (1), 38-43.
Randolph, J. (2009). A Guide to Writing the Dissertation Literature review. Practical Assessment, Research, and Evaluation,14 (1), 13.
Perdana, N.V. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah dalam Upaya Pencegahan Kenakalan Remaja. Edutech, Vol.17, (1)
Setiawan, F., Taufiq, W., Lestari. P.A., Restianty.A.R., dan Sari, I.L. (2021). Kebijakan Pendidikan Karakter dalam Meminimalisir Kenakalan Remaja. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan. Vol 18 (1)
Shidiq, F.A., Raharjo, T.S. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Masa Remaja sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol 5 (2)
Kholilah, Nur., Salsabila, R., Putri, A.W., dan Prasetiya, B. (2022). Peran Guru PAI terhadap Kenakalan Remaja di SMAN 1 Kota Probolinggo. Al-Muaddib, Vol. 4 (2)
Damayanti, R.D., Sumantri, M.S., Dhieni, R., dan Karnadi. (2022). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini .Vol. 6 (2)
Agel, U.S., Ngiu, Z.,Yunus, R., dan Adhani, Y. (2021). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan dalam Menanggulangi Masalah Kenakalan Remaja di Sekolah Menegah Atas Negeri 1 Bokat Kacamatan Bokat Kabupaten Buol Sulawesi Tengah. JAMBURA Journal Civic Education, Vol 1 (2).
Angkawijaya, Y.F. (2017). Peran Perguruan Tinggi sebagai Agen Perubahan Moral Bangsa (Studi Kasus Peran Konsep Diri terhadap Karakter Mulia pada Mahasiswa di Universitas X Surabaya). Widyakala Vol. 4 (1)
Sedyati, Ngesti Retna. (2022). Perguruan Tinggi sebagai Agen Pendidikan dan Agen Pertumbuhan Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, Vol 16 (1)
Sugiarto, Totok. (2019). Pengaruh Lingkungan, Media Massa dan Masyarakat sebagai Penyebab Anak-Anak Melakukan Tindakan Kriminal. Jurnal IUS Vol.VII No.02
Rahmawati, Ita. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Media Elektronik (Internet, HP, TV) terhadap Pergaulan Bebas pada Siswa-Siswi Kelas X di SMK Islam Al Hikmah Mayong Jepara. JURNAL VISIKES, Vol. 14 (2)
Risdalina. (2017). Pengaruh Mass Media Terhadap Kenakalan Remaja ditinjau dari Psikologi Kriminal. Jurnal Ilmiah “Advokasi” Vol. 05 (02)
Juliardi, Budi. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. JURNAL BHINNEKA TUNGGAL IKA, Vol 2 (2)
Wulandari, Oka, D. & Hodriani. (2019). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mencegah Kenakalan Remaja di Sekolah. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences, Vol. 1 (3), pp. 139-147.
Sari, Nurindah, S., Rachman, M., dan Utari, S. I. (2015). Model Penanaman Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kehidupan Sosial pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Agama. Journal of Educational Social Studies. JEHSS 4 (1)
Suharyanto, A., (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa, Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik, 2 (1): 192-203
Copyright (c) 2022 Budi Hermaini , Sardjiyo Sardjiyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.