OPTIMASI PENGGUNAAN MICROSOFT OFFICE UNTUK GURU DI SMPN 2 PAKUHAJI KABUPATEN TANGERANG
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.33830/diseminasiabdimas.v4i1A.2225Keywords:
community service, Microsoft Office, pelatihan, pengabdian kepada masyarakat, trainingAbstract
Along with the development of technology that is felt to be very fast and rapid, humans' demands to adapt to technology are also very high. One of the technological developments that are useful and widely used in daily work is Microsoft Office (word, excel, and PowerPoint. Microsoft office is one of the tools that teachers at school must use. The teachers at SMPN 2 Pakuhaji can already use Microsoft Office, but its use is still very lacking or not optimal. Seeing this condition, the Information Systems Study Program community service team wants to participate and play a direct role in helping SMPN 2 Pakuhaji improve the ability to use Microsoft office. This community service is carried out for three days and conducted online. The material was given from the Open University campus, while the recipient of the material was at SMPN 2 Pakuhaji, Tangerang Regency. At the end of this community activity, an evaluation was carried out through a questionnaire to the participants and the results of community service activities. This community has an assessment of 87.61% or can be said to be very good.
Seiring dengan perkembangan teknologi yang dirasakan sangat cepat dan pesat, maka tuntutan manusia untuk dapat beradaptasi terhadap teknologi juga sangat tinggi. Salah satu perkembangan teknologi yang berguna dan banyak digunakan dalam pekerjaan sehari-hari adalah Microsoft Office (Word, Excel, dan PowerPoint. Microsoft office menjadi salah satu tools yang wajib digunakan oleh guru-guru disekolah. Pada saat ini guru-guru di SMPN 2 Pakuhaji sudah dapat menggunakan Microsoft office tersebut namun penggunaannya masih sangat kurang atau belum maksimal. Melihat kondisi tersebut, maka tim pengabdian kepada masyarakat Program Studi Sistem Informasi yang ingin berpartisipasi dan berperan langsung membantu SMPN 2 Pakuhaji dalam meningkatkan kemampuan penggunaan Microsoft Office. Pengabdian kepada masyarakat ini dilaksanakan selama tiga hari dan dilakukan secara online. Pemberian materi dilaksanakan dari kampus Universitas Terbuka, sedangkan penerima materi dilakukan di sekolah SMPN 2 Pakuhaji Kabupaten Tangerang. Pada akhir kegiatan kepada masyarakat ini dilakukan evaluasi melalui angket kepada para peserta dan hasil dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini memiliki penilaian sebesar 87,61% atau dapat dikatakan sangat baik sekali.
References
Kurmia, N. (2005). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Media Baru: Implikasi terhadap Teori Komunikasi. Mediator: Jurnal Komunikasi, 6(2), 291–296. https://doi.org/10.29313/ mediator.v6i2.1197.
Nempung, T., Setiyaningsih, T., & Syamsiah, N. (2015). Otomatisasi Metode Penelitian Skala Likert Berbasis Web. (November), 1–8.
REPUBLIK INDONESIA NOMOR 12 TAHUN 2012 TENTANG PENDIDIKAN TINGGI. , 66 (2012).
Rokhman, M. M., Wibowo, S. A., Pranoto, Y. A., & Widodo, K. A. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Microsoft Office Pada Staf Pengajar Di Smplbn Kota Malang. Jurnal Mnemonic, 1(1), 4–9.
Susanto, M., & Asmara, T. T. P. (2020). Ekonomi versus Hak Asasi Manusia dalam Penanganan Covid-19: Dikotomi atau Harmonisasi. Jurnal HAM, 11(2), 301. https://doi.org/10.30641/ ham.2020.11.301-317.
Wikipedia. (2019). Microsoft Office. Retrieved from https://id.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing
Diseminasi : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivativeWorks 4.0 International License. Allows users to copy and distribute the Article, provided this is not done for commercial purposes and further does not permit distribution of the Article if it is changed or edited in any way, and provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, and that the licensor is not represented as endorsing the use made of the work.