Factors That Influence Public Interest In Choosing Islamic Bank Financing Products
Keywords: Consumption Behavior, Public Interest, Financing Decisions
Abstract
This study aims to determine the effect of Knowledge, attitudes, subjective norms, behavioral control, and Religiosity on public interest and their impact on Islamic bank financing decisions in DKI Jakarta Province. This study uses the SEM AMOS analysis model with the consumption behavior variables, including Knowledge, attitudes, subjective norms, behavioral control, and Religiosity as exogenous variables. In contrast, the intervening variable is a public interest, and the endogenous variable is the financing decision. The results of this study indicate the variables of knowledge and behavior control have a positive and significant effect on people's interest in using Islamic bank financing products. Attitude and religiosity variables have a positive but not significant impact on people's interest in using Islamic bank financing products. Subjective norms have a negative but insignificant effect on people's attention. Knowledge has a positive and significant impact on people's decisions to choose financing products in Islamic banks. In contrast, Religiosity has a significant adverse effect on the decision to choose financing products in Islamic banks. The variable of public interest has a positive and significant impact on financing decisions. Meanwhile, the indirect effect of the public interest variable cannot significantly mediate the influence of Knowledge and Religiosity on financing decisions.
Downloads
References
Darsono, Ali Sakti, Siti Aisyah, Androecia Darwis, Enny Tin Suryanti. (2017). Dinamika Produk dan Akad Keuangan Syariah di Indonesia. Cet. 1. Depok: Rajawali Pers
Mursid, A., & Suhartono, E. (2015). Faktor Determinan Nasabah dalam Pemilihan Bank Syariah. Jurnal Dinamika Manajemen, 5(1).
Huda, N., Sabrina, I., & Zain, E. (2013). Pengukuran Kinerja Perbankan Syariah dengan Pendekatan Balance Scorecard. Etikonomi, 12(1).
Huda, N., Rini, N., Anggraini, D., Putra, P., & Mardoni, Y. (2014). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif Dan Kendali Prilaku Terhadap Intensi Memilih Baitul Maal Wat Tamwil (BMT). Jurnal Manajemen, 1(2).
Huda, N., Hulmansyah, H., & Rini, N. (2018). Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumsi Produk Halal pada Kalangan Mahasiswa Muslim. Ekuitas (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 2(2), 247-270.
Huda, N., Rini, N., Mardoni, Y., & Putra, P. (2012). The analysis of attitudes, subjective norms, and behavioral control on muzakki's intention to pay zakah. International Journal of Business and Social Science, 3(22).
Andreanto, A. (2013). Aplikasi teori perilaku terencana: Niat melakukan physical exercise (latihan fisik) pada remaja di Surabaya. CALYPTRA, 2(2), 1-12.
Huda, N., & Ghofur, A. (2012). Analisis intensi Muzakkî dalam membayar zakat profesi. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 4(2).
Mas' ud, M. H. (2012). Pengaruh Sikap, Norma-norma Subyektif dan Kontrol Perilaku yang Dipersepsikan Nasabah Bank Terhadap Keinginan Untuk Menggunakan Automatic Teller Machine (ATM) Bank BCA di Kota Malang. Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 1(3).
Amalia, S. N. A. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Individu Terhadap Financial Technology (Fintech) Syariah (Paytren) Sebagai Salah Satu Alat Transaksi Pembayaran (PendekatanTechnology Acceptance Model (TAM) dan Theory Of Planned Behavior (TPB). IQTISHADUNA, 8(1), 57-73.
Arwani, A. (2015). Pengaruh sikap mahasiswa muslim terhadap minat pada bank syariah. Jurnal Penelitian, 12(1), 1-23.
Darwis, D. (2018). Minat Masyarakat Kota Watampone Untuk Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Al-Mashrafiyah: Jurnal Ekonomi, Keuangan, dan Perbankan Syariah, 2(1).
Yuliana, S. (2015). Pengaruh Faktor Ekonomi, Modal Sosial, dan Religiusitas terhadap Pengembalian Pembiayaan Murabahah. Journal of Economics & Development Policy, 13(1), 10-20.
Nurlaeli, I. (2017). Pengaruh faktor budaya, psikologi, pelayanan, Promosi dan pengetahuan tentang produk terhadap Keputusan nasabah memilih BPRS di banyumas. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 18(2), 75-106.
Syahriyal, S. (2018). Pengaruh Persepsi Nilai Dan Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Menabung Serta Dampaknnya Kepada Keputusan Menabung Pada Perbankan Syariah Di Banda Aceh. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 4(1), 139-156.
Farida, I., Mahmud. 2015. Pengaruh Theory Planned Of Behavior Terhadap intensi Berwirausaha Mahasiswa - Jurnal Ilmiah STIE MDP. 5 (1) : 37-45
Nugroho, Anton. 2018. Factors Affecting Consumers Interest in Electronic Money Usage With Theory of Planned Behavior (TPB). Journal of Consumer Sciences 2018. 3 (1) : 15-27
Hatmawan, A. A., & Widiasmara, A. (2017). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Niat Pada Perilaku Nasabah Menabung Di Perbankan Syariah Dengan Agama Sebagai Variabel Kontrol. Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 5(2), 101-112.
Rahmatsyah, Deni. 2011 “Analisa faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan produk baru (Studi Kasus: Uang Elektronik Kartu Flazz BCA)†Tesis. Fakultas Ekonomi Progiram Studi Magister Manajemen Universitas Indonesia. Jakarta
Cruz, L., Suprapti N. W. S., & Yasa N. Y. K. 2015. Aplikasi Theory Of Planned Behavior Dalam Membangkitkan Niat Berwirausaha Bagi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Unpaz, Dili Timor Leste. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. 4 (12) : 895-920
Yudhi W. Arthana R., & Novi R. 2015. Pengaruh Minat Individu Terhadap Penggunaan Mobile Banking (M-Banking): Model Kombinasi Technology Acceptance Model (TAM) Dan Theory Of Planned Behavior (TPB). Jurnal Informasi. 7 (1) : 25-44
Pratiwi, E. F., Subekti,I., & Fuad, A. 2015. Determinan Perilaku Nasabah Pengguna Mobile Banking: Model Decomposed Theory Of Planned Behavior. Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan. 19 (3) : 378 – 396
Irawan, H., Hendayani, R., & Widyan, D., 2016. Adoption of Electronic Toll Application Analysis. International Journal of Economics and Management 10 (1): 211 – 222
Fatmasari, D. & Wulandari, S. 2016. Analisis Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Penggunaan APMK - Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah. 4 (1) : 93-103
Ariyanto, Debby. 2018. Pengaruh Attitude, Subjective Norm, Dan Perceived Behavioral Control Terhadap Repurchase Intention E-Money. Jurnal Ilmu Manajemen Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. 6 (4) : 583-589
Darmadi S.S. Syamsul M.M. & Sukmawati M. 2018. Analysis Of Factors Affecting People's Behavior In Using Electronic Payment Instruments. Jurnal Organisasi dan Manajemen, 14 (2): 108-119
Annisa, S. N. Amalia. 2018. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Individu Terhadap Financial Technology (Fintech) Syariah (Paytren) Sebagai Salah Satu Alat Transaksi Pembayaran (Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) dan Theory Of Planned Behavior (TPB). Iqtishaduna Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam. 9 (1) : 57-73
Wahyuningsih, I. 2018. Intensi Konsumen Terhadap Kosmetik Dan Produk Skincare Halal Di Indonesia: Pendekatan Theory Of Planned Behavior. Journal of Economics and Business Aseanomics (JEBA). 3 (1) : 41-59
Anam, C. (2017). Pengaruh Komitmen Beragama, Pengetahuan Agama, Dan Orientasi Agama Terhadap Preferensi Masyarakat Pada Bank Syariah Di Surabaya. Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, 3(1), 80-89.
Book :
Modul Sertifikasi Profesi Perbankan Syariah I LSPP-IBI. (2015). Mengelola Bisnis Pembiayaan Bank Syariah. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Other online sources are:
https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/data-dan-statistik/laporan-perkembangan-keuangan-syariah-indonesia/Pages/2018.aspx. 28 November 2019.