MODAL SOSIAL DAN MODAL MANUSIA PADA PENDIDIKAN JARAK JAUH DI UNIVERSITAS TERBUKA

Authors

  • Parwitaningsih Parwitaningsih Universitas Terbuka
  • Tri Darmayanti Universitas Terbuka

Keywords:

distance education, human capital, social capital

Abstract

This article discusses about distance education in the context of sosiological point of view. The discussion emphasizes on the concepts of social capital and human capital, especially, the role of distance education in contributing social capital and human capital in the society. It is also focuses about the contribution social capital and human capital in the distance education institution in Indonesia, that is the Universitas Terbuka. The discussion shows us that distance education institution has the role in improving the human capital that, then, force in increasing the social capital between the human who are involved in the society social network.

References

Claridge, T. (2004). Social capital and natural resource management. Tesis master yang tidak dipublikasikan. University of Queensland, Brisbane, Australia. Diambil pada 21 Agustus 2009, dari http://www.gnudung.com/literature/dimensions.html

Darmayanti, T. (2006). Efektivitas intervensi keterampilan self-regulated learning dan keteladanan dalam meningkatkan kemampuan belajar mandiri dan prestasi belajar mahasiswa pendidikan jarak jauh. (Disertasi yang tidak dipublikasikan). Jakarta: Program Pasca Sarjana, Fakultas Psikologi, Universitas Indonesia.

Gordon, M. (1998). Human-capital theory: A dictionary of sociology. Diambil pada 10 Desember 2009, dari http://www.encyclopedia.com/doc/1O88-Humancapitaltheory.html

Keputusan Rektor. (2010). Kode Etik Di Lingkungan Universitas Terbuka. Keputusan Rektor No:769/H31/KEP/2010, tanggal 22 Maret 2010.

Mashud, M., Sutinah,. & Sudarso. (2010) BMP Sosiologi Pembangunan SOSI4311. Jakarta: Universitas Terbuka.

Moore, M. G., & Kearsley, G. (2005). Distance education: A systems view (2nd ed). Belmont, Calilfornia: Wadsworth Publishing Company.

Reimers-Hild, Connie I., Susan M. F., & James W. K. (2007). Entrepreneurial career development: using human capital, social capital, and distance education to achieve success. Diambil pada 30 Desember 2009, dari http://www.advancingwomen.com/awl/spring2007/reimers.htm

Setijadi. (1988). Indonesia: Universitas Terbuka. Prospects, 8 (2), 189-197.

Smith, M.K. (2000-2009). Social capital. Diambil pada 5 Januari 2010, dari http://www.infed.org/biblio/social_capital.htm

Universitas Indonesia. (2009). Profil staf dan mahasiswa Universitas Indonesia. Diambil pada 29 Maret 2010, dari http://www.ui.ac.id/id/profile/page/facts/staf-dan-mahasiswa.

Universitas Terbuka. (2010a). Katalog Universitas Terbuka 2010. Jakarta: Universitas Terbuka.

Universitas Terbuka. (2010b). Rencana Strategis 2010-2021, Rencana Operasional 2010-2013 Universitas Terbuka. Jakarta: Universitas Terbuka.

Widodo, S. (2008). Kelembagaan, kapital sosial, dan pembangunan. Diambil pada 8 Desember 2009, dari http://learning-of.slametwidodo.com/2008/02/01/kelembagaan-kapital-sosial-dan-pembangunan/

Wikipedia. (2008). Kapital Sosial. Diambil pada 8 Desember 2009, dari http://id.wikipedia.org/wiki/Kapital_sosial

Wikipedia. (2009). Human Capital. Diambil pada 7 Desember 2009, dari http://en.wikipedia.org/wiki/Human_capital

Xiao, J. (2001). Determinants of salary growth in Shenzhen, China: An analysis of formal education, on-the-job training, and adult education with a three-level model. Diambil pada 7 Desember 2009, dari http://www.tc.columbia.edu/centers/coce/pdf_files/d4.pdf

Downloads

Published

29-08-2010

How to Cite

Parwitaningsih, P., & Darmayanti, T. (2010). MODAL SOSIAL DAN MODAL MANUSIA PADA PENDIDIKAN JARAK JAUH DI UNIVERSITAS TERBUKA. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 11(1), 26–34. Retrieved from http://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/448

Issue

Section

Articles