HUBUNGAN KEMAMPUAN MEMBACA APRESIATIF DENGAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS CERPEN SISWA KELAS VII SMP
Keywords: membaca apresiatif, menulis teks cerpen
Abstract
This research aims to describe the significant relationship between appreciative reading skills and the ability to write short stories for seventh grade students of junior high school. This type of research is quantitative research with correlational methods. The data obtained in this study were in the form of scores on the results of measurements on appreciative reading skills and scores on the results of measurements on students' ability to write short story texts. The populations in this study were all class VII students of SMP Negeri 25 Padang, totaling 254 students. The sampling technique used is a simple random technique. In this study, class VII C was chosen as the research sample because this class is a normal and homogeneous class. The numbers of samples in this study were 30 students. The data in this study were analyzed using a simple correlation test intended to test the research hypothesis. Based on the results of the study, it can be concluded that there is a significant relationship between appreciative reading skills and the ability to write short stories for class VII students of SMP Negeri 25 Padang. This can be seen from the results of tcount>ttable or 5.49>1.70.
References
Alifa, N., & Setyaningsih, N. H. (2020). Pengaruh Keterampilan Menyimak Dan Membaca Cerpen Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2), 98-103.
Aminuddin. (2013). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Apriyenti, L., & Tressyalina, T. (2020). Korelasi Keterampilan Membaca Apresiatif dengan Keterampilan Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas XI SMA Adabiah 2 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 121-126.
Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Ella, dkk. (2018). ”Hubungan Keterampilan Membaca Apresiatif dengan Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas X SMA Pembangunan Labolatorium UNP”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 1 No. 7 Maret 2018; Seri A, hal. 10-16.
Kemendikbud. (2013). Bahasa Indonesia Wahana Pendidikan untuk SMP. MTS Kelas VII. Jakarta: Kementrian Kependididkan dan Kebudayaan.
Kurniawati, dkk. (2018). “Kemampuan Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas XI SMA Negeri 9 Makassar”. Skripsi. Makassar: Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Sastra, Universitas Negeri Makassar.
Larasati, L., & Afnita, A. (2020). Kontribusi Kemampuan Membaca Apresiatif Teks Cerpen terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Kapur IX. Arkhais-Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(1), 41-48.
Mansyur. (2015). ”Kemampuan Menulis Cerpen Berdasarkan Pengalaman Pribadi Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Moncongloe Kabupaten Maros”. Skripsi. Makassar: Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.
Nengsi, Y. S., Basri, I., & Tamsin, A. C. (2020). Kontribusi Kemampuan Membaca Apresiatif Teks Cerpen terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas VII SMP N 26 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(3), 496-501.
Priyatni, E. T. (2012). Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Kritis. Jakarta: Bumi Aksara.
Priyatni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Cahaya Prima Sentosa: Jakarta.
Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Ruslan, T. S. (2017). Perwujudan Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Membaca yang Apresiatif di SMK Kelas XII. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(2).
Semi, M. A. (2009). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.
Setiartin, T. R. (2016). Transformasi Teks Cerita Rakyat ke dalam Bentuk Cerita Bergambar sebagai Model Pembelajaran Membaca Apresiatif. Litera, 15(2), 383-401.
Sumiati. (2020). Modul Pembelajaran SMA Bahasa Indonesia. Jakarta.
Suparno & Yunus, M. (2009). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Thahar, H. E. (2010). Menulis Kreatif (Panduan Bagi Pemula). Padang: UNP Press.
Copyright (c) 2023 Rahayu Fitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.