ALAM TAKAMBANG JADI GURU: MENELISIK FALSAFAH PENDIDIKAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI MINANGKABAU
Keywords: philosophy, Alam Takambang jadi Guru, Minangkabau
Abstract
This study aims to reveal the meaning and reality of the philosophy of "Alam Takambang jadi Guru" as a view of life of the Minangkabau people and the implications and efforts to maintain this philosophy through literature review. This research method is qualitative research using descriptive methods. This research is naturalistic because it is carried out in natural conditions through social observation and literature review based on the latest theories and research results. Based on the results of the analysis, it can be concluded that several things, namely (1) the philosophy of "Alam Takambang Jadi Guru" has an important meaning for the Minangkabau community that nature is not just a place to live and develop, but as a source of lifelong learning and nature as a gift from God Almighty, (2 ) the philosophy of "Alam Takambang jadi Guru" has implications for both formal and non-formal education in the life of the Minangkabau community, and (3) efforts to maintain the philosophy of "Alam Takambang jadi Guru" can be carried out through culture experience and culture knowledge.
References
Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media terhadap Perubahan Sosial Anak. Jurnal Naturalistic, https://doi.org/10.35568/naturalistic.v1i2.5.
Hakimy, I. (2001). Rangkaian Mustika Adat Basandi Syarak di Minangkabau. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hastuti, E., Julianti, D., Erlangga, D., & Oswari, T. (2013). Kearifan Lokal Sosial Budaya Masyarakat Minang Pedagang Rantau di Jakarta. Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil, (hal. 1-7). Bandung.
Kadir, A. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual di Sekolah. Jurnal Dinamika Ilmu, https://doi.org/10.21093/di.v13i1.20.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Jurnal Edureligia, https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459.
Lindayanti. (2019). Perempuan Minangkabau dalam Panggung Politik. Jurnal Mozaik, 10 (1).
Maria, I., Nurjannah, Mudatsir, Bakhtiar, & Usman, S. (2021). Analisis Determinan Stunting Menurut Wilayah Geografi di Indonesia Tahun 2018. Majalah Kesehatan Fakultas Kedokteran Universitas Brawijaya, https://doi.org/10.21776/ub.majalahkesehatan.2020.007.04.4.
Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432.
Nahak, H. M. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, //doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76.
Nanang. (2012). Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: Rajagrafindo.
Nengsi, M. I., & Eliza, D. (2019). Pelaksanaan Pangembangan Karakter Peduli Lingkungan bagi Anak dalam Konteks Alam Takambang Jadi Guru. Journal on Early Chilhood, 10.31004/aulad.v2i2.32.
Nugroho, D. Y., Situmorang, K., Tahulending, P. S., Y.A, M. M., & Rumerung, C. L. (2019). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan: Penggunaan Fitur Gamifikasi Daring di YPK Penabur Bandarlampung. Prosiding PKM-CSR (hal. 1-9). Bandarlampung: e-ISSN: 2655-3570 .
Pantan, F., & Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teologi Pantekosta (Kharismata), https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43.
Putra, A. A. (2017). Nilai Adaptif-Reflektif dalam Sindir-Kias sebagai Wujud Dinamika Kebudayaan Bahasa Minangkabau. Jurnal Filsafat, 27 (1) 1-29.
Sayuti, M. (2020). "Alam Takambang Jadikan Guru" (ATJG) Learning Model of Budaya Alam Minangkabau (BAM). The 3rd International Conference on Language, Literature, and Education (ICLLE) (hal. 261-267). Padang: Atlantis Press.
Selwyn, N. (2011). Education and Technology Key Issues and Debates. India: Republika Press .
Sendjaja, S. D. (1994). Teori Komunikasi. Jakarta: Universitas Terbuka.
Soekanto, S. (1989). Teori Sosiologi tentang Perubahan Sosial. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Sooai, I. P., & Qisty, S. N. (2021). Sistem Religi dan Kepercayaan Jingitiu di Kabupaten Sabu Raijua. Journal of Sustainable Tourism Research, 40-46.
Syur'aini. (2008). Pemanfaatan Alam Takambang Jadi Guru dalam Membangun Masyarakat Berpendidikan. Seminar Internasional Konseling Lintas Budaya (hal. 1-16). Padang: Kerjasama FIP UNP dan USIM.
Yuristia, A. (2017). Keterkaitan Pendidikan, Perubahan Sosial Budaya, Modernisasi dan Pembangunan. Jurnal Ijtimaiyah, 1-17.