IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SEJARAH SASTRA INDONESIA BERBASIS PROYEK DI MASA PANDEMI
Keywords: History of Indonesian literature, , project-based learning, infographics, book chapters, scientific journals
Abstract
This study aims to describe the implementation of project-based learning of Indonesian Literary History during the pandemic. This study uses quantitative-experimental research methods to be able to explore how effective this method is if implemented within the scope of learning. This method provides opportunities for lecturers to manage learning in class by involving project work. In this course, there are three work projects applied, namely: (1) students make infographics in groups which will be presented every meeting; (2) students make a book chapter which will later at the end of the semester be made into a book; and finally (3) students make a scientific publication in the form of journal articles which later must be submitted to national journals. The object of this research is a 2nd semester student of the Indonesian Language and Literature Education study program at Syarif Hidayatullah State Islamic University Jakarta. So, it can be concluded that the project method applied in learning literary history in the Modern Indonesian Literature History course Semester 2 of Syarif Hidayatullah State Islamic University Jakarta is an effective learning method applied during a pandemic.
References
Alwi. A.R., dan Wiradinata. R. (2021). Penguatan Aspek Kreativitas melalui Pembelajaran Menulis Teks Narasi dengan Model Berbasis Proyek. Jurnal Tuturan, 10 (1), 4-5.
Arigia. M.B. (2016). Infografis sebagai Media dalam Meningkatkan Pemahaman dan Keterlibatan Publik Bank Indonesia. Jurnal Komunikasi, 8 (2), 122.
Arsyad. A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 28-30.
Balfas. A. (2008). Mengembangkan Kemampuan Literasi dan Berfikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Sastra Berbasis Konteks. Jurnal Linguistika, 15 (29), 156.
Cahyani. I. Pembelajaran Sastra yang Menyenangkan. Bandung: UPI, 3-4.
Dwinitia. S. (2018). Menumbuhkan Literasi Kritis di Kalangan Mahasiswa (Literasi dalam Perkuliahan Pengajaran Keterampilan Membaca). Bandung: Seminar Internasional Riksa Bahasa XII UPI, 1283-1284.
Erowati. R., dan Bahtiar. A. (2011). Sejarah Sastra Indonesia. Ciputat: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 6-7.
Fatmawati. N.L. (2018). Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Kuliah Integrated English untuk Mahasiswa Sastra Inggris. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1), 29.
Firmansyah. M. B. (2018). Konseptualisasi Pembelajaran Sastra Digital. Jurnal Ilmiah Edukasi & Sosial, 9 (1), 23-24.
Harisah. S. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Memahami Novel. Indonesia: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1 (1), 48-49.
Hastjarjo. T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27 (2), 189.
Hayati. Y. (2010). Inovasi Perkuliahan Sejarah Sastra Indonesia dengan Menggunakan Metode Diskusi Kelompok Model Kepala Bernomor. Jurnal Bahasa dan Seni, 11 (1), 57-58.
Jaedun. A. (2011). Metodologi Penelitian Eksperimen. Makalah Disampaikan Pada Kegiatan In Service I Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah, yang Diselenggarakan oleh LPMP Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta, 3-7.
Jatmiko. W., dkk. (2015). Panduan Penulisan Artikel Ilmiah. Depok: Universitas Indonesia, 60-75.
Kartiwi. Y. M. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek pada Pembelajaran Menyusun Teks Pidato Siswa SMA. Jurnal Semantik, 9 (1), 30-33.
Kurniasih. N. (2016). Infografis. Prosiding Makalah Seminar Nasional “Komunikasi, Informasi dan Perpustakaan di Era Global” Jatinangor, 15 Juni, 1-2.
Lestari. U. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Proyek dengan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Cerpen. Jurnal Metafora, 2 (1), 156-159.
Maulina. O.H.,dan Setyorini. R. (2015). Penilaian Proyek sebagai Implementasi Authentic Assessment untuk Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Drama di Sekolah. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia,100-101.
Miftah. M.N., dkk. (2016). Pola Literasi Visual Infografer dalam Pembuatan Informasi Grafis (Infografis). Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 4 (1), 87.
Nisa. A.R.K., dan Nugraheni. A.S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Proyek dalam PJJ terhadap Pemahaman Materi. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 10 (1), 63-64.
Purba. A. (2001). Sastra Kontemporer. Medan: USU Press, 49.
Rahmanto. B. (1996). Metode Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Penerbit Kanisius, 78-82.
Rusdian. A. (2019). Buku Panduan Penulisan Artikel Jurnal Ilmiah. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-2.
Sakaria. A., dan Akbar. A. (2019). Pembelajaran Menulis Artikel Opini Berbasis Proyek. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 1 (2), 39-40.
Sakaria., dan Nojeng. A. (2018). Bahan Ajar Menulis Opini dan Esai dengan Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Retorika, 11 (1), 74-75.
Suhendar. S., dan Abidin. Y. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan Media Komik pada Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek (Penelitian Eksperimen Kuasi pada Siswa Kelas IX SMKN Majalaya Tahun Ajaran 2019/2020). Bandung: Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII UPI, 1558-1559.
Suryoputro. G., dkk. (2015). Menulis Artikel untuk Jurnal Ilmiah. Jakarta: Uhamka Press, 74-78.
Syahrul. N. (2017). Pembelajaran Sastra Indonesia dalam Konteks Global. Jember: Seminar Nasional Universitas Jember, 201-204.
Wassid, Iskandar dan Dadang Sunendar. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Rosdakarya.
Copyright (c) 2023 Silvia Utami, Ahmad Bahtiar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.