MOTIVASI MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS SASTRA ANAK
Keywords: children literature, character buildings, elementary school
Abstract
This study aims to discuss the use of children's literature as a means of increasing student reading motivation at the elementary school level. This research method is qualitative research using descriptive methods to make a systematic and accurate description based on the facts and phenomena investigated. The results showed that motivation in reading is one of the movements of character education in children, which is a way to increase students' interest in reading. One of the media used in increasing motivation to read indirectly is to use children's literary media. Many kinds of children's literature can be melted down as a form of media material that is of interest to students. The variegated form of children's literature, can provoke students to read.
References
Achsani, F. (2018). Cerita Anak sebagai Media Pembentuk Karakter Anak. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(2), 53-64. https://doi.org/10.30872/diglosia.v1i2.9
Anderson, M., & Anderson, K. (2003). Text Types in English 1&2. South Yarra: Macmillan Education Australia PTY LTD.
Aspar, M., Mujtaba, I., Mutiarani, M., & Zulfita, A. (2021). Efektivitas Implementasi Mendongeng Terhadap Literasi Bagi Anak Usia Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).( https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/8062)
Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfa Beta.
Hasanudin, C., & Puspita, E. L. (2017). Peningkatan motivasi dan keterampilan membaca permulaan siswa kelas i melalui media aplikasi bamboomedia bmgames apps. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1-13.
Huck, C. S., Hepler, S., & Hickman, J. (1987). Children’s Literature in The Elementary School 4th. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc..
Iskandar, A. M. (2021). Minat Baca Bisa Tingkatkan Kesejahteraan, (Online), (https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/32739/t/Minat+Baca+Bisa+Tingkatkan+Kesejahteraan), diakses 10 November 2021.
Iskandar, N. P., & Suyatno, M. P. (2021). Ajaran Moral Dan Karakter Dalam Dongeng Putri Dewi Sekararum Dan Raja Jin Pohon Delima Karya Nurul Ihsan (Kajian Sastra Anak).( https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/40217)
Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jaringan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemdikbud (Pusat Bahasa) yang dikembangkan oleh Ebta Setiawan © 2012-2016 versi 1.9, (Online), (http://www.kbbi.web.id),
Lautfer. R. (1993). Pedoman Pelayanan Anak.Malang Indonesia: Yayasan Persekutuan Pekabaran Injil Indonesia.
Lewis, B. A. (2004). Character Building Untuk Siswa-Siswa. Batam: Karisma Publishing Group.
Nurgiantoro, B. (2005). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogya¬karta: Gadjah Mada University Press
Nurmanita, T. S., Harsiati, T., & Suyono, S. (2017, May). Cerita Anak sebagai Sarana Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 1100-1105).
Permendikbud Nomor 22 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jaringan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (Online), (https://psmk.kemdikbud.go.id/), diakses pada 15 Desember 2016.
Sa’ud, U. S., Musthafa, B., & Sajawandi, L. (2021). Model Pembelajaran Membaca Terpadu berbasis Sastra Anak untuk Meningkatkan Minat dan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah. Pekalongan: Penerbit NEM.
Samani, M. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sriutami, W. Z., & Muzakkir, F. F. (2021). Literasi Mendongeng Sebagai Stimulan Awal Peningkatan Minat Membaca Bagi Anak Usia Dini Di Paud Alif Kota Mataram. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 105-109. (http://ojs.cahayamandalika.com/index.php/abdimandalika/article/view/429)
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.