VARIASI BAHASA CAMPUR KODE DAN BAHASA GAUL (SLANG) DALAM PLATFORM MEDIA SOSIAL X
Keywords: slang, Code Mixing, Social Media
Abstract
Languages has various types, and they are always evolving with the times. Foreign languages are the second or companion languages of the main language, from this foreign language there is often a mixing of codes in Indonesian. Then, slang is a modification of the language that already exists in society. This study aims to analyze the use of mixed code and slang on social media, especially in the comments of @kegblgunfaedh accounts on platform X. The method used is qualitative descriptive to uncover this phenomenon. The results of the study show that social media users often use slang and mixed code. Slang is used to create familiarity, while code mix arises spontaneously due to environmental influences. This study concludes that language variations in social media reflect the dynamics and development of language in society.
References
Atmawati, D. (2016). Penggunaan Bahasa pada Media Sosial (The Use of Language in Social Media). International Seminar Prasasti III: Current Research in Linguistic, 212-217.
Azizah, Auva R. (2019). Penggunaan Bahasa Indonesia dan Bahasa Gaul di Kalangan Remaja. Jurnal Skripta, 5(2), 33-39.
Dewi, D. A. R., Soleh, D. R., & Puspitasari, D. (2020). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Iklan Di Akun Instagram Carubanid. Widyabastra : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 47.
Intan, Nenden N., Supriyono, & Dadi M.N. (2021). Pengaruh Penggunaan Campur Kode dalam Bertutur Bahasa Indonesia terhadap Identitas Bangsa. Kalangwan: Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra, 11(2), 143-148.
Noviasi, Sanjaya Usop, L., Perdana, I., Poerwadi, P., Diman, P., & Linarto, L. (2022). Campur Kode Dalam Iklan Penawaran Barang Di Forum Jual Beli Online Facebook Kota Palangka Raya (Kajian Sosiolinguistik). Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 2(2), 18–31.
Nurhasanah, N. (2014). Pengaruh Bahasa Gaul terhadap Bahasa Indonesia. Forum ilmiah, 11(1), 15-21.
Paino, N. P. (2021). Analisis Penggunaan Campur Kode Dalam Vlog Atta Halilintar: Kajian Sosiolinguistik. Basastra, 10(2), 102.
Prayudi, S. & Wahidah Nasution. (2020). Ragam Bahasa dalam Media Sosial Twitter: Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Metmorfosa, 8(2), 269-280.
Putri, Y. S., Basuki, R., & Djunaidi, B. (2021). Bahasa Gaul Dalam Media Sosial Tiktok. Jurnal Ilmiah Korpus, 5(3), 315–327.
Riadoh, R. (2021). Pengaruh Bahasa Gaul Terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia Di Kalangan Remaja. EUNOIA: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(2), 148-155.
Rosalina, R, Auzar, & Hermandra. (2020). Penggunaan Bahasa Slang di Media Sosial.
Copyright (c) 2024 Fathiya Fairuz, Kundharu Saddhono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.