FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRES AKADEMIK MAHASISWA PENDIDIKAN TATA RIAS UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA
Keywords: academic stress, analisis faktor., cosmetology education, factor analysis, pendidikan tata rias, stres akademik
Abstract
Academic stress is oftenly experienced by students because of academic demands that sometimes exceed the abilities of individual. Many factors can cause academic stress in students. This study aims to determine the factors that influence academic stress in students of cosmetology study at the Universitas Negeri Jakarta, a case study of 2017 students of Cosmetology Study, Universitas Negery Jakarta. This research is a descriptive quantitative survey research. This study uses primary data with 35 respondents. The data obtained were tested by factor analysis utilizing SPSS version 24.The results of this study indicate that there are two new factors formed, factor 1, the internal factor which has an eigen value of 4,676 consisting of mindset, character, physical factors, peer competition, changes in the atmosphere of life, and difficulties in managing life. Factor 2 is external factors, which have an eigen value of 1,455 consisting of the environment, excessive assignments, bad time management, and financial management problems.
Stres akademik sering dialami mahasiswa karena banyaknya tuntutan akademik yang terkadang melebihi kemampuan pada diri individu tersebut. Banyak faktor yang dapat menyebabkan stres akademik pada mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi stres akademik pada mahasiswa pendidikan tata rias Universitas Negeri Jakarta angkatan 2017 Universitas Negeri Jakarta. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif suvei yang bersifat deskriptif. Penelitian ini menggunakan data primer dengan responden sebanyak 35 orang. Data yang diperoleh diuji dengan menggunakan analisis faktor dengan bantuan SPSS versi 24. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat dua faktor baru yang terbentuk, faktor 1 yaitu faktor internal memiliki nilai eigen value sebesar 4,676 terdiri dari pola pikir, karakter, faktor fisik, persaingan teman sebaya, perubahan suasana kehidupan, dan kesulitan mengelola kehidupan. Faktor 2 yaitu faktor eksternal memiliki nilai eigen value sebesar 1,455 terdiri dari lingkungan, penugasan berlebih, manajemen waktu yang buruk, dan masalah manajemen keuangan.
Downloads
References
Agolla, J. E., & Ongori, H. (2009). An assessment of academic stress among undergraduate students: The case of University of Botswana. Educational Research and Review, 4, 63-70. https://www.researchgate.net/publication/209835751_An_assessment_of _academic_stress_among_undergraduate_students_The_case_of_University_of_Botswana.
Govaerts, S., & Gregoire, J. (2004). Stressful Academic Situations: Study on Appraisal Variables in Adolescence. British Journal of Clinical Psychology , 261-271.
Kadapatti, M., & Vijayalaxmi, A. (2012). Stressors of academic stress–A study on Pre- University Students. Indian Journal of Scientific Research, 3, 171-175.
Oon, A. N. (2004). Handling Study Stress (Mengatasi Stres Belajar). Jakarta: Elex Media Komputindo.
Purwati, M., & Rahmadani, A. (2018). Hubungan Antara Kelekatan Pada Teman Sebaya Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Teknik Perencanaan Wilayah Dan Kota Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7, 30. https://ejournal3. undip.ac.id/index.php/empati/article/view/21664/20034.
Purwati, S. (2012). Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Reguler Angkatan 2010 Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia. Fakultas Ilmu Keperawatan. Universitas Indonesia.
Putro, K. Z. (2017). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17, 25-32. https://doi.org/10.14421/aplikasia. v17i1.1362.
Reddy, K. J., Karishmarajanmenon, & Anjanathattil. (2018). Academic Stress and its Sources among University Students. Biomedical & Pharmacology Journal, 11, 531-537.
Santoso, S. (2003). Buku Latihan SPSS Statistik Multivariat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Sudarya, I. W., Bagia, I. W., & Suwendra, I. W. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik Pada Mahasiswa dalam Penyusunan Skripsi Jurusan Manajemen Undiksha Angkatan 2009. e-Journal Bishma Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Manajemen. https://ejournal.undiksha.ac.id/ index.php/JMI/article/view/4309.
Suwartika, I., Nurdin, A., & Ruhmadi, E. (2014). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D III Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya. Jurnal Keperawatan Soedirman (The Soedirman Journal of Nursing), 173-189. http://jks.fikes.unsoed.ac.id/index.php/jks/article/view/612.
Wilks, S. E. (2008). Resilience amid Academic Stress: The Moderating Impact of Social Support among Social Work Students. ADVANCES IN SOCIAL WORK, 9, 106-125.