ASPIRASI PENDIDIKAN SISWA UNTUK MELANJUTKAN STUDI KE JENJANG LEBIH TINGGI KAJIAN DESKRIPTIF TEORITIK SISWA SEKOLAH DASAR X DI KABUPATEN PANDEGLANG, PROPINSI BANTEN
Keywords: Aspirasi Pendidikan Siswa, social economic family background, sosial ekonomi keluarga, student educational aspiration
Abstract
This study aims to describe the aspirations of elementary school students to continue their education to a higher level and the factors that influence these aspirations. The study was conducted at two elementary schools in the Pandeglang district. Data collection method used is an interview method to describe the perceptions and desires of students continuing education. The respondents were 10 students of grade six, in the 2016/2017 school year. This study concludes that the educational aspirations of the six grade students to continue their studies to the level of SMP/MTs are relatively low due to internal and environmental factors. There are two main factors that influence the family's socioeconomic background, and local cultural traditions. These two factors affect the mindset and preference of parents to send their children to “pesantren†rather than to formal schools (Public Secondari School or Madrasah Tsanawiyah). The aspirations of students to continue their education could be improved by means of a synergistic efforts of school managers, the Office of Education and local informal leaders to broaden parents' horizons and increase parental attention towards children's education for the future.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan aspirasi siswa sekolah dasar untuk melanjutkan pendidikan ke jenjang yang lebih tinggi dan faktor-faktor yang mempengaruhi aspirasi tersebut. Penelitian dilakukan pada dua Sekolah Dasar di wilayah Kabupaten Pandeglang. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode wawancara untuk mendeskripsikan persepsi dan keinginan siswa melanjutkan pendidikan. Responden berjumlah 10 siswa kelas 6 (enam) pada tahun pelajaran 2016/2017. Penelitian ini menyimpulkan bahwa aspirasi pendidikan siswa kelas 6 (enam) beberapa Sekolah Dasar di wilayah Kabupaten Pandeglang untuk melanjutkan studi ke jenjang SMP/MTs tergolong rendah disebabkan oleh faktor internal dan lingkungan. Terdapat dua faktor utama yang berpengaruh yaitu latar belakang sosial ekonomi keluarga, dan tradisi budaya setempat. Ke dua faktor ini berpengaruh pada pola pikir dan preferensi orangtua untuk menyekolahkan anaknya ke pondok pesantren daripada ke sekolah formal (SMP/MTs). Aspirasi siswa untuk melanjutkan pendidikan ke SMP/MTs ini dapat ditingkatkan melalui upaya sinergis pengelola sekolah, Kantor Dinas Pendidikan dan pimpinan informal setempat untuk memperluas wawasan orangtua dan meningkatkan perhatian orangtua terhadap pendidikan anak bagi masa depan.
Downloads
References
Ana, UKA (2015). Students â€Educational and Occupational Aspirations Predicted by Parents†and Adolescents†Characteristics. European Journal of Social Sciences Education and Research.
Gorard, S. et al. (2012). The Impact of Attitudes and Aspirations on Educational Attainment and Participation. Joseph Rowntree Foundation.
Hasbullah. (2011). Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Rajawali Press.
Hurlock, E. B. (2000). Developmental Psychology: A Life Span Approach. New Delhi: McGraw-Hill.
Hurlock, E.B. (1999). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih Bahasa: Isti Wiayanti & Soedjarwo. Jakarta: Erlangga.
Larsen, RR, & Buss, DM. (2018). Personality Psychology:Domain of Knowledge About Human Nature. Journal of Personality and Social Psychology.
Marjoribanks, K. (2005). Family Background, Adolescents Educational Aspirations, and Australian Young Adult’s Educational Attainment. School of Education, University of Adelaide Australia: International Educational Journal.
Sirin, S. R., et.al. (2004). Future Aspirations of Urban Adolescents: A Person in Context ModelContext Model. International Journal of Qualitative Studies in Education, 17(3), 437-456.