KETERAMPILAN MENULIS PUISI DENGAN TEKNIK BRAINWRITING PADA SISWA KELAS X MADRASAH ALIYAH MELALUI PENERAPAN CONTEXTUAL APPROACH
Keywords: the poetry writing , contextual approach, brainwriting techniques
Abstract
This study aims to describe the poetry writing skills of grade X students. MA Darul Hikmah Temon Sawoo Ponorogo by utilizing brainwriting techniques and contextual approaches. Research data collection was carried out by interviews, observations, and tests. The data analysis method of this study is comparative descriptive analysis. Triangulation of data collection methods is the data validity technique used. Accuracy of theme and meaning, style, diction, and rhyme. All four aspects of poetry writing showed improved results. The grade point average before the study was 68, meeting the minimum completeness requirement of 75. The average value in cycle I is 75. A total of 15 students or 56% have met the Minimum Completeness Criteria (KKM). However, it has not met the target of 75% of students or 19 students scoring above KKM, so the percentage does not meet the achievement indicators. The average score of writing student poetry increased to 84% in Cycle II. Eighty-four percent of the 26 students had achieved minimum mastery scores. It can be concluded that the goal of achieving a minimum completion score of 75% of students can be achieved. As a result, Class X students of MA Darul Hikmah Temon Sawoo Ponorogo can improve their poetry writing skills by utilizing brainwriting strategies and Contextual Approaches.
References
Ardiansyah, D., Hodidjah, & Suryana, Y. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD. Pedadidaktika : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 43–52
Azizah, A. (2015). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Memanfaatkan Teknik Brainwriting pada Peserta Didik SD/MI Kelas V. Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Jurnal Ilmiah “Pendidikan Dasar” II(2)
Budiargo, I. R. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Penerapan Strategi Brainwriting pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Mlati Sleman. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Yogyakarta.
Hersiana. (2015). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Puisi Melalui Media Gambar di Kelas III SDN 2 Bilo Kecamatan Ogodeide. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(11) 130-137
Kurniawan, Heru dan Sutardi. (2012). Penulisan Sastra Kreatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mulia, S.D dan Suwarno. (2016). Penelitian Tindakan Kelas dengan Pembelajaran Berbasis Kearifal Lokal. Khazanah Pendidikan. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. IX TKJ B(2).
Mulyati, Y. (2015). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jakarta: Univeritas Terbuka
Nurjanah. (2017). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa SDN Lalebbata Kelas Vb Kecamatan Wara Kota Palopo. Prosiding Seminar Nasional, 03, 299-306.
Pradita, I.K. (2014). Kemampuan Menulis Puisi Bebas menggunakan Pembelajaran di luar Kelas Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi tidak diterbitkan. Pendidikan Guru Sekolah Dasar: Universitas Negeri Yogyakarta.
Purwandari, S. (2012). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi dengan Penggunaan Media Gambar Seri Pada Siswa Kelas IV SD Mangir Lor Kecamatan Pajangan Kabupaten Bantul. Skripsi tidak diterbitkan. Pendidikan Guru Sekolah Dasar: Universitas Negeri Yogyakarta.
Purwanto, J.A. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi menggunakan Metode Sugesti Imajinasi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 33 Purworejo Tahun Pembelajaran 2013/2014. Skripsi tidak diterbitkan. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia: Universitas Muhammadiyah Purworejo
Puryaningsih, D.S, dan Nuryanto S. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Bebas melalui Model Kontekstual-Inquiri dengan media lagu dilakukan pada siswa kelas V SDN Sukorejo 02 Kota Semarang. Semarang: PGSD JLJ 4 (3), Universitas Negeri Semarang Joyful Learning Journal
Salinan Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Repulik Indonesia No. 37 Tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. 2018. jdih.kemdikbud.go.id
Solihah, L. (2018). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi melalui Pendekatan Kontekstual di Kelas V SD Negeri Rancaloa Kota Bandung. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 4 No.1
Sulastri, M. (2015). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Menulis Puisi dan Prosa Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB
Wilson, Chauncey. (2013). Brainstorming and Beyond: A User-centered Design Method. United Kingdom: MK Morgan Kaufmann.
Copyright (c) 2023 Agus Wahyudi Wahyudi, Juanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.