MEDIA GAMBAR BERANTAI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS FABEL SISWA FASE D
Keywords: learning outcomes, image media , writing fables
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of grade VII students at SMPK YBPK Wonorejo, on fable writing material using chain image media. The reason is, student learning motivation is very low because the material is considered saturated, thus reducing student interest in learning. In addition, it is also influenced by teachers who are less innovative in using image media and make students less active in class. In fact, with image media is believed to increase students' interest in learning. This research is a classroom action research that uses a qualitative approach. The place where this research was carried out was at SMPK YBPK Wonorejo, with the research subjects of grade VII students totaling 13 students. Data collection techniques include observation, interview, test, and document analysis techniques. The collected data is then processed so that the conclusions can be known in each cycle. The stages of each cycle include planning, action, observation, and reflection. The results of the recapitulation in cycle I showed that 8 students (62%) successfully completed writing fables, and in cycle II there was a significant increase in which 13 students (100%) successfully completed writing fables. So, chain image media is able to increase learning motivation and learning outcomes of phase D students at SMPK YBPK Wonorejo.
References
Agusrita, Arief, D., Bagaskara, R. S., & Yunita, R. (2020). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 604–609.
Dewi, R. P., & Setyaningrum, R. A. (2022). Menulis Kreatif Konteks Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.
Hatmo, K. T. (2021). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Lakeisha.
Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 59–66.
Imayah, Setiawan, W., & Widayat, E. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi dengan Media Visual pada Siswa Kelas VII C SMPN 30 Surabaya. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Pendagogik dan Psikologi, 16(30), 143–149.
Insani, F. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Fabel Menggunakan Media Gambar Seri pada Siswa Kelas VII.4 SMP Negeri 4 Tanjungpinang Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Cermin Profesionalitas, 8(2), 79–90.
Kristyanawati, M. D., Suwandi, S., & Rohmadi, M. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Model Problem Based Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 192–202.
Maolidah, S. (2022). Pembelajaran Teks Fabel melalui Slidesgo. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Muliawan, P., Nuryatin, A., & Zulaeha, I. (2020). Pembelajaran Menulis Cerpen melalui Model Synectic Berbasis Kreativitas Siswa. Jurnal Seloka: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 60–67.
Nduru, M., Sinaga, M. M., Sinaga, L. C., & Waruwu, E. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Fabel dengan Menggunakan Model Picture and Picture di Kelas VII SMP Global Prima National Plus School Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajaran), 1(1), 27–35.
Prakoso, A. R., Seriardana, P., & Adnyani, L. D. S. (2021). Implementasi Genre Based Approach untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Explanation Text. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 1–9.
Qulub, T., & Renhoat, S. F. (2020). Penggunaan Media Padlet untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi. Jurnal Prosiding SAMASTA Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 141–146.
Ramadhanti, D., & Yanda, D. P. (2022). Pembelajaran Menulis Teks: Suatu Pendekatan Kognitif. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Sakila. (2019). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. Singkawang: Guepedia.
Sumiarsih. (2020). Penerapan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Fabel. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 6(3), 279–286.
Toriyani, S., Sarwono, S., & Gumono. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Fabel Menggunakan Model Pembelajaran Example Non Example pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Muara Beliti. Jurnal Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 93–106.
Yunus, M., Santosa, P., Prakoso, T., & Cahyani, I. (2021). Keterampilan Menulis. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Copyright (c) 2023 Marsya Taqi Kirey Devana, Juanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.