Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Tata Surya Melalui Media Audio Visual
Keywords: Audia Visual, Hasil Belajar IPA, PTK, Tata Surya, Penelitian Tindakan Kelas
Abstract
Post-pandemic learning requires adaptation to enhance students' readiness to learn. Observations indicate that students' self-directed learning motivation is low, in line with learning outcomes below the Minimum Competency Criteria (KKM). A lack of enthusiasm in the learning process was also noted. To address these issues, Classroom Action Research (CAR) was conducted to improve students' mastery of science concepts on the Solar System topic using audio-visual media. The research was carried out at SDN Lubang Buaya Bekasi with 40 sixth-grade students in the even semester of the 2022/2023 academic year. The study was conducted in 2 cycles, each consisting of two meetings. Each cycle involved planning, action implementation, evaluation, and reflection stages. The results showed an increase in student activity and concept mastery, with the class average rising from 72.00 in cycle I to 86.00 in cycle II. Classical completeness was achieved with 90% of students meeting the KKM in cycle II. The research methods included observation, interviews, and written tests. Data collection techniques included observation sheets, field notes, and evaluation questions. These results demonstrate that the use of audio-visual media positively impacts the mastery of Solar System concepts.
References
An’ars, M. G. (2022). Sistem Informasi Manajemen Berbasis Key Performance Indicator (KPI) dalam Mengukur Kinerja Guru. Jurnal Data Mining Dan Sistem Informasi, 3(1), 8–18.
Ariyana, A., Ramdhani, I. S., & Sumiyani, S. (2020). Merdeka Belajar melalui penggunaan media audio visual pada pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 3(2), 356–370.
Fitria, A. (2014). Penggunaan media audio visual dalam pembelajaran anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).
Fujiyanto, A., Jayadinata, A. K., & Kurnia, D. (2016). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi hubungan antarmakhluk hidup. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 841–850.
Harefa, D., & Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. Pm Publisher.
Hariyono, H. (2023). Penggunaan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Ekonomi: Inovasi untuk Meningkatkan Keterlibatan dan Pemahaman Siswa. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9040–9050.
Hayati, G. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audiovisual Terhadap Minat Belajar Siswa.
Isnaeni, N., & Hildayah, D. (2020). Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148–156.
Kaharu, S. N. (2017). ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP (KOMPONEN TRANSLASI) MAHASISWA DALAM PEMBELAJARAN RANGKAIAN LISTRIK ARUS SEARAH YANG MEMANFAATKAN HYPERMEDIA. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer, 3(2), 20–26.
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dengan Menggunakan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran IPS Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1).
Khotimah, H., Supena, A., & Hidayat, N. (2019). Meningkatkan attensi belajar siswa kelas awal melalui media visual. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 17–28.
Mantasia, M., & Hendra, J. (2016). Pengembangan teknologi augmented reality sebagai penguatan dan penunjang metode pembelajaran di SMK untuk implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(3).
Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 43–50.
Muttaqien, F. (2017). Penggunaan media audio-visual dan aktivitas belajar dalam meningkatkan hasil belajar vocabulary siswa pada mata pelajaran bahasa inggris kelas x (Quasy experiment: SMAN 8 Garut). Jurnal Wawasan Ilmiah, 8(1).
Purwono, J. (2014). Penggunaan media audio-visual pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).
Putri, A. P. (2023). ILMU ALAMIAH DASAR. Penerbit Tahta Media.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Ramadhan, I. (2023). Kurikulum Merdeka: Proses Adaptasi dan Pembelajaran Sosiologi di Sekolah Menengah Atas. Journal of Education Research, 4(4), 1846–1853.
Rohma, A., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan media audio visual berbasis aplikasi canva materi bangun ruang limas. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(3), 292–306.
Salsabila, U. H., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020a). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304.
Salsabila, U. H., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020b). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304.
Sandi, A., & Neviyarni, N. (2021). Ingatan II: Pengorganisasian, Lupa dan Model-Model Ingatan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 115–123.
Sartika, Y., Tambunan, T. D., & Telnoni, P. A. (2016). Aplikasi Pembelajaran Tata Surya untuk IPA Kelas 6 Sekolah Dasar Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. EProceedings of Applied Science, 2(3).
Sidi, J., & MUKMINAN, M. (2016). Penggunaan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Hasil belajar IPS di SMP. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 13(1).
Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121–138.
Sunandar, M., Muhtarom, M., Yanuar, Y., & Sutrisno, S. (2016). Pengembangan bahan ajar berbantuansoftware mathematica dalam mengembangkan kemampuan representasi matematika mahasiswa. SEMINAR HASIL-HASIL PENELITIAN 2015.
Supardan, H. D. (2016). Teori dan praktik pendekatan konstruktivisme dalam pembelajaran. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1).
Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88.
Susilo, R. D., & Yuliane, Y. (2020). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Bertema Luar Angkasa. Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni Dan Budaya, 2(03), 215–225.
Syafuddin, K. (2023). Penggunaan Media Audio Visual (Slide, Film) Dan Media Rakyat Sebagai Alat Bantu Penyuluhan. Sanskara Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(01), 1–9.
Wibawa, B. (2003a). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Dirjen Dikdasmen, 2572–2721.
Wibawa, B. (2003b). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Dirjen Dikdasmen, 2572–2721.
Copyright (c) 2024 Fitria Pitaloka Abdillah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.