PEMODELAN PEMBIMBINGAN PRAKTIK PEMANTAPAN KEMAMPUAN PROFESIONAL (PKP) PADA MAHASISWA PENDIDIKAN JARAK JAUH MELALUI LESSON STUDY

Authors

  • Suhartono Suhartono Universitas Terbuka
  • Tri Darmayanti Universitas Terbuka

Keywords:

bimbingan, lesson study, mentoring, PKP practice, praktik PKP

Abstract

This study aims to generate an effective way of guiding the practice of Professional Capabilities Stabilization (Pemantapan Kemampuan Profesional/PKP) and is used to enhance the ability of S1 PGSD-UT student in the learning improvement. Through lesson study in PKP considered important, because theoretically, provide a way for teachers to improve learning systematically (Podhorsky, C., & Fisher, D., 2007). As the program estuary of S1 PGSD-UT program, this program is the culmination of a course that has been followed earlier by S1 students PGSD. Through PKP, students are expected to have better professional skills in applying the principles of action research (PTK) to find, analyze, and formulate learning problems encountered. The study was conducted with a participatory or emancipatory paradigm approach as set out basic concepts of participatory action reseach (McTaggart, R., 1991, Carr and Kemmis, 1990, Connole, 1993). The study was conducted in 2014 with 34 students S1 PGSD-UT as a sample. The research method using observation, learning journals, interviews, and documentaries. Results showed that the lesson study as a model for professional development of educators through collaborative learning and continuous assessment based on the principles of collegiality and mutual learning to build a learning community. Lesson study selected and implemented the guidance PKP be an effective way to improve the quality of learning and teaching in the classroom. The development of lesson study conducted and based on the "sharing" knowledge based on practice and teacher learning outcomes. Stages lesson study on mentoring PKP include six, namely: (1) forming a group lesson study, (2) determine the focus of the study, (3) plan research lesson, (4) the implementation and observation of learning, (5) to discuss and analyze the results of observation, and (6) of reflection. Guidance PKP with lesson study produced five phases, namely a phase in service training, Generic Classroom Action Research  (CAR practices), studying ICT, report preparation and presentation of reports PKP. Through lesson study under the guidance of PKP increased teacher competence, quality improvement processes and learning outcomes, development of democratic learning paradigm based on constructivism to develop scientific thinking.


Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan suatu cara yang efektif dalam pembimbingan praktik Pemantapan Kemampuan Profesional (PKP) dan digunakan untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa S1 PGSD-UT dalam perbaikan pembelajaran. Melalui lesson study dalam PKP dianggap penting, karena secara teoretis, menyediakan suatu cara bagi guru untuk dapat memperbaiki pembelajaran secara sistematis (Podhorsky, C., & Fisher, D., 2007). Sebagai program muara dari program S1 PGSD-UT, program ini merupakan puncak dari mata kuliah yang telah di ikuti sebelumnya oleh mahasiswa S1 PGSD. Melalui PKP, mahasiswa diharapkan akan memiliki kemampuan profesional yang lebih baik dalam menerapkan prinsip-prinsip Penelitian Tindakan Kelas (PTK) untuk menemukan, menganalisis, dan merumuskan masalah pembelajaran yang dihadapi. Penelitian dilakukan dengan pendekatan paradigma participatory atau emancipatory sebagai konsep dasar yang berangkat dari participatory action reseach (McTaggart, R., 1991, Carr and Kemmis, 1990, Connole, 1993). Penelitian dilakukan pada tahun 2014 dengan 34 mahasiswa S1 PGSD-UT sebagai sampel. Metode penelitian menggunakan teknik observasi, jurnal belajar, wawancara, dan dokumenter. Hasil menunjukkan bahwa lesson study sebagai model pembinaan profesi pendidik melalui pengkajian pembelajaran kolaboratif dan berkelanjutan berlandaskan prinsip-prinsip kolegalitas dan mutual learning untuk membangun komunitas belajar. Lesson study dipilih dan diimplementasikan pada bimbingan PKP menjadi cara efektif untuk meningkatkan kualitas belajar dan mengajar di kelas.  Pengembangan lesson study dilakukan dan didasarkan pada hasil “sharing†pengetahuan yang berlandaskan pada praktek dan hasil pembelajaran guru. Tahapan lesson study pada pembimbingan PKP mencakup enam, yaitu: (1) membentuk group lesson study, (2) menentukan fokus kajian, (3) merencanakan research lesson, (4) pelaksanaan dan observasi pembelajaran, (5) mendiskusikan dan menganalisis hasil observasi, dan (6) refleksi. Bimbingan PKP dengan lesson studydihasilkan 5 fase, yaitu fase in service training, Generik PTK (praktik PKP), belajar ICT, penyusunan laporan PKP dan Presentasi hasil laporan PKP. Melalui lesson study dalam bimbingan PKP terjadi peningkatan kompetensi guru, peningkatan kualitas proses dan hasil pembelajaran, pengembangan pembelajaran yang demokratis berbasis paradigma konstruktivisme untuk membangun pola pikir ilmiah. 

 

References

Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association of supervision and curriculum development.
Carr, W and Kemmis (1990). Becoming critical, education knowledge and action research. Melbourne: Deakin University Press.
Connole H. et.el. (1993). Research methodology: Issues and methods in research. Geelong: Daikin University Press.
Lewis, Chatherine C. (2002). Lesson study: Ahandbook of teacher led instructional change, Philadelpia, PA : Research for Better School, Inc.
Lewis, Chaterine; Pery, Rebecca; & Murata, Aki. (2006). How should research contribute to instructional improvement? The case of lesson study. educational research.
McTaggart, R. (1991). Action research: A short modern history. Geelong: Deakin University Press
Parawansa. (2001). Reorientasi terhadap strategi pendidikan nasional. Makalah disajikan dalam simposium pendidikan nasional dan munas I alumni PPS UM, Malang, 13 Oktober 2001.
Panduan PKP PGSD FKIP-UT edisi 2, tahun 2012. Jakarta: UT.
Permen No. 16 Tahun 2007 tentang Standar kualifikasi akademik dan kompetensi guru.
Permen No. 18 Tahun 2007 tentang Sertifikasi guru dalam jabatan.
Perpu No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan (SNP)
Podhorsky, C., & Fisher, D. (2007). Lesson study: An opportunity for teacher led professional development. In T. Towsend & . Bates (Eds.), Handbook of teacher education: Globalization, standards and professionalism in times of change (pp. 445-456). New York: Kluwer-Springer
Spark, Dennis. (1999). Using lesson study to improve teaching. http://www/learningpt.org/msc/product/tot.html.
Susilo, Herwati, dkk. (2009). Lesson study berbasis sekolah. Malang: Bayu media Publishing.
United Nation Development Program (UNDP) tahun 2005 “Human development report”.

Downloads

Published

15-03-2015

How to Cite

Suhartono, S., & Darmayanti, T. (2015). PEMODELAN PEMBIMBINGAN PRAKTIK PEMANTAPAN KEMAMPUAN PROFESIONAL (PKP) PADA MAHASISWA PENDIDIKAN JARAK JAUH MELALUI LESSON STUDY. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 16(1), 10–28. Retrieved from https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/425

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)