Konsep Pendidikan Holistik Dalam Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah dasar
Keywords: Literasi, Numerasi, Pendidikan Holistik
Abstract
A compressive technique to reconstruct education in all its facets is known as holistic education. A qualitative descriptive research technique combined with a literature study approach was the research methodology employed in this study. This approach entails gathering, examining, documenting, and evaluating information from a variety of reference sources that are pertinent to the study's goals. This approach is employed in this study to better comprehend the idea of holistic education in enhancing elementary school students' reading and numeracy skills. According to the study's findings, elementary school students' literacy and numeracy can be improved through the use of holistic education. However, many educational institutions have not fully adopted this approach, and other studies have noted a number of implementation challenges, such as a lack of dedication to collaboration among related sectors.
References
Abidin, Yunus, Tita Mulyati, Hana Yunansah. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta : Bumi Aksara.
Afriyanti, I., Wardono and Kartono. (2018). Pengembangan Literasi Matematika Mengacu PISA Melalui Pembelajaran Abd Ke-21 Berbasis Teknologi. PRISMA Prosiding Seminar Nasional Matematika. 1. pp. 608–617.
Asuta. Chelsie. (2023). Meningkatkan Keterampilan Literasi Multidimensi Melalui Program Holistik Di Sekolah Dasar. Central Publisher. 1(5). 403-408.
Ibrahim, Gufran. (2017). Peta Jalan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Jumiatin, D., Windarsih, C. A., & Sumitra, A. (2020). Penerapan Metode Holistik Integratif Dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini Di Purwakarta. 6(2), 2581–0413. 9(3). 461- 470.
Lestari, Nabila. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 9(3). 461-470
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar Di Abad 21 Sebagai Tuntutan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.
Musfah, Jejen. 2015. Manajemen Pendidikan Teori, Kebijakan, dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Pare, Alprianti. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai. 7(3). 27778-27787
Peng, C. F. (2015). Pelaksanaan Program Literasi Dan Numerasi (Linus) di Sekolah Rendah. Malay Language Education Journal. 5(2), pp. 1–11.
Putra Raharja, S. (2019). Memperkuat Pelembagaan Model Pengembangan Anak Usia Dini Holistik Integratif (Paud Hi) Di Kabupaten Sorong Dan Kabupaten Raja Ampat (Strengthening institutionalization of HI ECD model in Sorong and Raja Ampat District). Juli, 2(2), 18–28.
Ramli, A., & Wahyudi, R. (2020). Implementasi Kurikulum Terpadu dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam. 9(2), 285–310.
Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106.
Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 6(1), 916–924.
Singh, R. (2016). Learner and learning in digital era: Some issues and challenges. International Education & Research Journal [IERJ], 2(10), 92-94.
Sihotang, H., Limbong, M., Simbolon, B. R., Tampubolon, H., & Silalahi, M. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Mengimlementasikan Kurikulum 2013 Dalam Education 4.0. Jurnal Comunitã Servizio, 1(2), 223-234
Widodo. (2024). Impelementasi Pembelajaran Holistik Berkonteks Kearifan Lokal di SD Muhammadiyah Kleco. Seminar Nasional Hasil Pengabdian kepada Masyarakat. 815-827
Copyright (c) 2025 RIZKI AMALIYAH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.