PENGEMBANGAN MODUL E-LEARNING FISIKA BERBASIS CAPTIVATE

Authors

  • Herawati Herawati Universitas Terbuka

Keywords:

adobe captivate, e-learning, pembelajaran e-learning, pengembangan modul, the development of module

Abstract

This paper describes the development process of Adobe Captivate  based e-learning teaching modules. The subject matter and the topic is Physics for high school students class X. There are five process in the development, firstly is information collection to determine the need of the developement process. Second is design phase includes determining topics of subject matter, designing multimedia and flowchart, and development of storyboard. Third is integration of storyboard into Adobe Captivate program and disigning multimedia such as  illustrations (picture, images), visualization (animation, video and audio), as well as packing an evaluation tool. Fourth is module evaluation. This stage involves review process of the content and media program by experts. Fifth is one to one tryout process. This process conducted in SMAN 83 East Jakarta for physics teacher in small group. The results showed that the topics in module quite good and suitable for high school students. Furthemore, the expert of media stated that the visual, animation, videos, sounds and interactivity Adobe Captivate based e-learning teaching module is very good. Meanwhile, teacher opinion about the trial of this module is quite suitable as evaluaton tool to assess the students achievement.

Artikel ini menggambarkan proses pengembangan bahan ajar (modul) e-learning berbasis adobe captivate. Modul ajar yang dikembangkan adalah untuk mata pelajaran fisika dengan topik guru untuk siswa SMA kelas X. Pengembangan modul ajar berbasis Adobe Captivate meliputi beberapa proses tahapan yaitu: pertama, mengumpulkan informasi yang berguna untuk menentukan kebutuhan akan pengembangan modul ajar e-learning. Kedua adalah tahap disain yang meliputi pengembangan garis besar multimedia dan naskah mata pelajaran fisika yang akan dijadikan modul e-learning. Ketiga adalah tahap pengembangan modul ajar berupa pengintegrasian ke dalam program captivate dengan menentukan sistematika penyajian materi, ilustrasi (gambar), visualisasi (animasi, video dan audio), serta perancangan alat evaluasi. Keempat adalah tahap evaluasi yang dilakukan oleh ahli materi dan ahli media. Kelima adalah tahap ujicoba dalam skala kecil kepada guru fisika di SMA. Hasil menunjukkan bahwa sajian materi berdasarkan review ahli materi adalah cukup bagus, sedangkan penilaian ahli media menyatakan bahwa tampilan visual, suara, format penyajian dan interaktivitas modul ajar berbasis Adobe Captivate adalah bagus. Sementara itu uji coba kepada guru SMA menggambarkan bahwa modul ajar berbasis Adobe Captivate dapat dijadikan sebagai materi ajar terutama dalam pengembangan bank soal sebagai alat evaluasi untuk menilai pemahaman siswa.

References

Archee, Ray. (2008). Beyond e-learning management systems: Screencasting for presentation and practice. CollECTeR Iberoamérica.
Bates, Tony A.W. (1995). Technology, open learning and distance education. New York, NY: Routledge.
Baron, Ana E. & Ivers, Karen S. (2002). Multimedia projects in education: Designing, producing, and assessing. Libraries unlimited teacher ideas press. A division of greenwood publishing group, Inc.
Bondaref, Vladimir., Ossyka, Alexander, Mghawish, Afif. (2011). Integrated environment for developing e-learning lectures. International journal of computer science & information technology (ijcsit), vol 3(6).
Clark, Ruth Calvin & Mayer, Richard E. (2002). E-learning and the science of instruction. Pfeiffer, awiley imprint. San Fransisco.
Jao, Feng. (2006). Tutorial of software applications through macromedia captivate. Proceedings of the 2006 asee north central conference Copyright © 2006, American society for engineering education. Ohio nothern university.
Padmo, Dewi. (1999). Interaktivitas dalam proses belajar mengajar pada system pendidikan jarak jauh melalui media. Universitas Terbuka. Tangerang Selatan.
Zouzelkova, Iveta. (2010). Usage of adobe captivate for multimedia creation in education., diakses dari web: http://trilobit.fai.utb.cz/vyuziti-adobe- captivate-na-tvorbu-multimedii-ve-vyuce (www.wikipedia.org).

Downloads

Published

15-09-2015

How to Cite

Herawati, H. (2015). PENGEMBANGAN MODUL E-LEARNING FISIKA BERBASIS CAPTIVATE. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 16(2), 68–75. Retrieved from https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/308

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.