EVALUASI PENYELENGGARAAN PRAKTIKUM MANDIRI PROGRAM STUDI AGRIBISNIS UNIVERSITAS TERBUKA

Authors

  • Adhi Susilo Universitas Terbuka
  • Nurul Huda Universitas Terbuka
  • Anak Agung Sastrawan Putra Universitas Terbuka
  • Ludivica Endang Setijorini Universitas Terbuka

Keywords:

pedoman praktikum, persepsi mahasiswa, practicum guidance, praktikum mandiri, self-management practicum, student’s perception

Abstract

Agriculture Extension and Communication undergraduate study program (S1 Agribusiness) at Universitas Terbuka (UT) has been opened since 2004.Starting from the registration period of 2012.2, Agribusiness Study Program has been issuing practicum guide as a guidance for students to do their practicum indepedently. This study aims to get students' perceptions of self-practicum management regarding the implementation of independent practicum guidance and analyzet he constraints that exist in the field experienced by the students. The survey is conducted on students who took practicum during the registration periods of 2013.1 to 2014.2. A survey is conducted by questionnaires. The questionnaire asks three aspects of practicum implementation which are practicum guidance aspect, material aspect and of practical support services aspect. Students' perceptions regarding practical implementation are positive, although there are tendencies of having difficulties in understanding the practical guidelines. They feel the guideline is not systematic and lack of details.. The language used in the guideline regarded by most non-extension students as difficult to understand. Students expect the practical guide to be more detailed and clear. They said that it would be easier if at any part of the report is written in great detail of what should they fill, there should be an explanation of how the repot will be rated. Although in general students have positive perceptions, there were some students who had dificulties in accessing practical guidance, obtaining materials and tools, and having qualified and competent instructor. Another constraint felt by most of the students is the marks sometimes received behind the schedule.


Mulai masa registrasi 2012.2 Program Studi Agribisnis Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Terbuka (FMIPA-UT) menerapkan pelaksanaan praktikum mandiri dan memberlakukan Panduan Pelaksanaan PraktikumMandiri yang dirancang sebagai panduan bagi peserta praktikum untuk melaksanakan praktikum secara mandiri. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan datapersepsi mahasiswa terhadap pedoman dan pelaksanaan praktikum mandiri, serta kendala-kendala di lapangan yang dialami oleh mahasiswa.Survei dilakukan terhadap mahasiswa yang mengambil praktikum pada masa registrasi 2013.1 sampai dengan 2014.2 dengan meminta mereka mengisi kuesioner. Kuesioner menanyakan tiga aspek dari pelaksanaan praktikum yaitu aspek pedoman praktikum, aspek materi praktikum dan aspek layanan penunjang praktikum. Persepsi mahasiswa terhadap pelaksanaan praktikum cukup positif, meskipun ada kecenderungan mahasiswa mengalami kesulitan memahami pedoman praktikum. Mereka merasakan panduan praktikum kurang sistematis dan detail. Bahasa yang digunakan dalam panduan oleh sebagian mahasiswa non penyuluh dianggap sulit dipahami. Mahasiswa mengharapkan panduan praktikum dibuat lebih detail dan jelas. Mereka mengatakan akan lebih mudah jika pada setiap bagian laporan dituliskan secara detail hal-hal yang harus mereka masukkan, jika perlu diberikan kisi-kisi penilaian laporan. Meskipun secara umum persepsi mahasiswa terhadap praktikum positif, namun masih ada sebagian mahasiswa yang mengalami kendala dalam hal mengakses panduan praktikum, memperoleh bahan dan alat praktikum serta tidak mudah mendapatkan instruktur yang kompeten. Kendala lain yang dirasakan sebagian besar mahasiswa adalah nilai praktikum yang tidak diterima sesuai jadwal.

 

References

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
FMIPA UT. (2011). Buku petunjuk teknis penyelenggaraan praktikum program studi agribisnis S1. FMIPA Universitas Terbuka. Jakarta.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2010). Applying educational research: how to read, do, and use research to solve problems of practice. Boston: Pearson.
Sund, R. B., & Trowbridge, L. W. (1973). Teaching science by inquiry in the secondary school. Columbus, Ohio: Merrill.
Universitas Terbuka. (2014). Katalog Universitas Terbuka. Jakarta.

Downloads

Published

15-03-2015

How to Cite

Susilo, A., Huda, N., Putra, A. A. S., & Setijorini, L. E. (2015). EVALUASI PENYELENGGARAAN PRAKTIKUM MANDIRI PROGRAM STUDI AGRIBISNIS UNIVERSITAS TERBUKA. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 16(1), 58–67. Retrieved from https://jurnal.ut.ac.id/index.php/jptjj/article/view/430

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.