Pencapaian dan Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik
Keywords: Achievement, improvement, critical thinking ability, realistic mathematics
Abstract
The aim of this study was to compare the achievement and improvement of students' critical thinking skills through realistic mathematics education approaches and conventional learning. This study uses a quantitative method with a quasi-experimental approach. The research design used a pretest-posttest control group design. The experimental group learning used the PMR approach and the control group used conventional learning. This study was conducted in October 2022. The participants in this study were students of class VIII of a junior high school in Belu district. The sample in this study was 50 students consisting of two classes, each class consisting of 25 students. The research instrument was in the form of critical thinking ability tests and learning implementation observation sheets. Analysis of achievement data and improvement of necessary thinking skills using the Independent Samples t-test. The results of the study show that the achievement and improvement of students' mathematical necessary thinking skills who learn through a realistic mathematics education approach are better than students who learn with conventional approaches. This shows that learning with a realistic mathematics education approach can facilitate junior high school students critical thinking abilities
References
Abdullah, I. H. (2016). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 66–75. https://doi.org/10.33387/dpi.v2i1.100
Aprilianto, M. F., & Sutarni, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 807–815. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4643
Asih, A. K., Irawan, E. B., & Sa’dijah, C. (2017). Penerapan realistic mathematics education untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(4), 524-530.http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i4.8787.
Cahyaningsih, U., & Nahdi, D. S. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Realistic Mathematics Education. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, pp. 286-293).
Ennis, R. . (1996). Critical Thinking. USA: Prentice Hall, Inc. Fahinu.
Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64-80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101.
Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dengan pembelajaran matematika realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1).
Fitra, D. (2018). Penerapan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) dalam pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi Edukasi, 1(1), 1-7.https://doi.org/10.5281/jie.v1i1.27.
Haji, S., & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Infinity Journal, 5(1), 42. https://doi.org/10.22460/infinity.v5i1.190
Haryani, D. (2011). Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (pp. 121–126).
Herawaty, D. (2018). Model pembelajaran matematika realistik yang efektif untuk meningkatkan kemampuan matematika siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 107-126.https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7516.
Ike Ria Samosir, H. (2022). Penerapan Pendekatan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sumbul. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 1(9), 1356–1364.
In'Ratnasari, K. (2020). Efektivitas Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Capaian Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 155-167.https://doi.org/10.36835/au.v2i1.572.
Kurniawan, N. A., Hidayah, N., & Rahman, D. H. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(3), 334. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14579
Latipah, E. D. P., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran CTL dan RME. Matematika, 17(1), 1–12. https://doi.org/10.29313/jmtm.v17i1.3691
Muhtadi, D., & Sukirwan, S. (2017). Implementasi pendidikan matematika realistik (PMR) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematik dan kemandirian belajar peserta didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1-12.https://doi.org/10.31980 /mosharafa.v6i1.289.
Muslihah, N. N., & Suryaningrat, E. F. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 553–564. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1445
Nurasyiyah, D. A. (2014). Pendekatan Metakognitif Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Pencapaian Kemampuan Koneksi Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Sma. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 115. https://doi.org/10.20884/1.jmp.2014.6.2.2910
Nurmalita, R. A., & Hardjono, N. (2020). Efektifitas Penggunaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 47–53. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.543
Purba, G. F., Rohana, A., Sianturi, F., Giawa, M., & Situmorang, A. S. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia ( PMRI ) Pada Konsep Merdeka Belajar. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 04(01), 23–33.
Rahman, A., Wahyuni, I., Noviani, A., Biologi, J. P., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Metakognitif Siswa Berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 28–43.
Sari, W. O. (2020). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Balok. Jurnal Pendidikan Edutama. 6(3) https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1668.
Sartika, I. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pendekatan Matematika Realitik di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 101. https://doi.org/10.29240/jpd.v3i2.1151
Siregar, R. N., Mujib, A., Siregar, H., & Karnasih, I. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa melalui pendekatan matematika realistik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 56-62.https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.338.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemampuan Berpikir Kritis. Journal of Science and Social Research, 4307(3), 320–325. Retrieved from http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JSSR
Zubaidah, S. (2017). Keterampilan Abad Ke-21 : Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran, (June). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/318013627%0A KETERAMPILAN
Copyright (c) 2023 Anastasia Trivonia Bau, Aloisius Loka Son, Yosepha Patricia Wua Laja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.