Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Self Efficacy pada Model Pembelajaran SQ4R dengan Project Assessment
Keywords: komunikasi matemaris, self efficacy, SQ4R, project assessment
Abstract
The purpose of conducting this research is to; 1) Describe students' mathematical communication skills in terms of self-efficacy at a high level with SQ4R learning with project assessment; 2) Describe students' mathematical communication abilities seen from self-efficacy at a moderate level with SQ4R learning with project assessment; 3) Describe students' mathematical communication abilities seen from self-efficacy at a low level with SQ4R learning with project assessment. This research is a qualitative research, and uses a qualitative descriptive method. The subjects in this study were class VIII E students of SMP Negeri 1 Banguntapan. Data collection techniques in this study used triangulation or a combination technique, namely through tests, questionnaires, and interviews. The results showed that 1) Students with a high level of self-efficacy were able to master the three indicators of mathematical communication skills, namely indicators 1, 2 and 3 on questions 1, 2, 3, 4 and 5; 2) students who have moderate self-efficacy are able to master two indicators of mathematical communication skills, namely indicators 1 and 3 in question numbers 1, 2, 3, 4, and 5, 3) students with low self-efficacy are able to master two indicators, namely indicators 2 and 3 in questions 4 and 5
References
Aminah, S., Wijaya, T. T., & Yuspriyati, D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 15–22. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.29
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Rineka Cipta.
Berliana, D. P., & Sholihah, U. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Open-Ended Ditinjau dari Self-Efficacy. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 243–254. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1791
Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1317
Dewi, M. W. K., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Efficacy pada Materi Perbandingan di Desa Karangpawitan. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 151–164. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1586
Djemari. (2017). Penerapan Model Treffinger dengan Media Colorcard untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan. 2, 1–6.
Ghani, N. A. A., Pertiwi, C. M., & Fitriani, N. (n.d.). Kemampuan Komunikasi Siswa Smp Kelas Viii Ditinjau Dari Self-Efficacy.
Gunawan, A. (2016). Penerapan Strategi Sq4r Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Larutan Penyangga Bagi Peserta Didik Kelas Xi Ipa-1 Sma Negeri 1 Cepiring Semester 2 Tahun Pelajaran 2015/2016.
Hanisah, H., & Noordyana, M. A. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data di Desa Bojong. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131–140. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1588
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa. 8(2), 18.
Olivia, R.,Arjudin, A., Wahidaturrahmi, W., & Subarinah, S. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV Ditinjau Dari Self efficacy. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1753–1761. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.847
Pamungkasi, W. O., & Wijayati, N. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Proyek Berpendekatan Visual, Auditori, Dan Kinesthetik Dengan Produk Storyboard. 7.
Rapsanjani, D. M., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 481–492. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1453
Riyanti, R., & Mardiani, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa antara Model Pembelajaran Course Review Horay dan STAD. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 125–134. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i1.1031
Robbins, S. P. (2003). Perilaku Keorganisasian Jilid 1 Edisi 9. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Sumartini, T. S. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa melalui Pembelajaran Think Talk Write. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 377–388. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.518
Wiharso, T. A., & Susilawati, H. (2020b). Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematik dan Self Efficacy Mahasiswa melalui Model CORE. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 429 438. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.573
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling. 2(2), 9.
Yunisa, N., Taib, E. N., & Dewi, C. R. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Sq4r. 10(1).
Copyright (c) 2023 Nanik Nahlati, Sri Adi Widodo, Istiqomah I
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.